Test: Renault Trucks T480 DE13 Turbo Compound

Test: Renault Trucks T480 DE13 Turbo Compound featured image

Na de Coronapandemie was de Renault Trucks T de eerste truck waar we weer fatsoenlijk mee op pad konden, vroeg in 2022. Toen betrof het een rij-impressie, nu kunnen we met de Renault Trucks T480 een echte verbruikstest rijden. [INHOUD | INDEX TTMnl2023_3_18]

Een verbruikstest, dat is super interessant, want de knalrode truck die wij ontwaren nabij de Nederlands-Duitse grens, is voorzien van Renaults DE13 motor met Turbo Compound. Dezelfde motor heeft onder de cabine van twee Volvo’s FH de afgelopen twee jaar recordverbruiken gescoord op onze internationale testroute. En zoals het binnen de Volvo Group al een tijdje geldt: eerst Volvo Trucks, dan Renault Trucks, is het nu de beurt aan de Renault T om een fabuleus verbruik te gaan behalen op de beroemde, beruchte, gevreesde en soms gehate TTM.nl testroute.

Signing

Maar hallo, verbruik, we moeten nog vertrekken. Eerst bekijken we de Renault T maar eens goed. Deze T is niks minder dan een eyecatcher, met zijn knalrode lak en signing, waar Renault wel erg duidelijk mee wil zeggen dat we Turbo Compound aan boord hebben. Toen we vorig jaar de T High-Evo reden, zagen we updates aan het front. Die zijn er nu weer: nieuwe koplampunits met LED-verlichting. Een nieuwe grille en een bumper uit drie delen. Fraai is dat die delen kunnen worden gespoten in lakkleur, waarmee je de T veel beter in je eigen huisstijl weer kan geven. De aerodynamica is verbeterd door naden en gleuven te dichten; ook rubber en kunststof flappen alsmede de langere fenders dragen daar aan bij. Als we kijken naar de voorkant van de cabine, dan is die op de hoeken al best aerodynamisch gevormd. Ook de 12 graden achterover hellende voorruit draagt bij aan minder luchtweerstand. De T die we vandaag gaan rijden lijkt iets minder hoog dan de grijze T High-Evo van vorig jaar en dat klopt, want onze testtruck heeft een Sleeper Cab. De T480 trekt vandaag een schitterend gestroomlijnde oplegger.

13

We willen al bijna instappen, totdat we bedenken dat we toch eerst wel graag een blik werpen op die motor. De DE13 Turbo Compound, voluit gezegd. De cabine wordt snel want elektrisch gekanteld door demochauffeur Jeroen Glaap, die de test met ons gaat rijden. En daar ligt de ‘13’ dan, met aan de rechterzijde, duidelijk zichtbaar, de Turbo Compound. Die bestaat uit een extra turbine, na de turbocompressor geplaatst, die restenergie in de uitlaatgassen omzet in mechanische energie en brengt die over op de krukas in de vorm van extra motorkoppel. Er kan dus een hoger koppel worden bereikt bij lagere toerentallen van de motor. We kunnen de TC duidelijk zien zitten aan de rechterkant van de motor. We worden nu toch wel benieuwd of we net zo goed gaan scoren als bij de Volvo’s FH met Turbo Compound. De motoren van de Volvo en deze Renault zijn identiek, alleen in softwaretoepassing is er verschil.

Motortunnel

Cabine weer op zijn plek, en instappen dan maar. Met de Sleeper Cab ligt de cabinevloer op 139 cm en moeten we drie treden bestijgen om binnen te komen. Die liggen op 38, 72, en 106 cm hoogte. Binnen in de Renault T zien we dat deze cabine, in tegenstelling tot de Sleeper High, geen vlakke vloer heeft. Er is een motortunnel van ongeveer 17 cm. Geeft niks, de stahoogte is voldoende en je kunt goed manoeuvreren in de cabine. De cabine is netjes uitgevoerd maar blinkt niet uit in luxe. De stijl is die van een vloottruck zeg maar. Dat zien we aan het kunststof stuur dat de chauffeur in zijn handen heeft en ook aan de eenvoudige bestuurdersstoel, zonder verwarming of ventilatie. De bijrijdersstoel waar uw verslaggever meer dan 500 km op mocht zitten had zelfs geen luchtvering. We moeten nog meer ‘ontbering’ lijden, want de Renault heeft geen koelkast, dus gekoelde drankjes op de lekker warme testdag zit er niet in. Er is wel standairco met extra capaciteit. Die zit in het dak en niet meer in het dashboard, wat extra ruimte voor de bijrijder betekent. Waarvoor dank. De gewone airconditioning blijft tijdens de rit op wens van de chauffeur overigens uit.

Isolatie

De rit die we door Duitsland rijden is dik 500 km lang en dat geeft ruimschoots de gelegenheid de T480 te ervaren. De truck heeft een comfortabel rijgedrag, ook op de niet altijd florissante Duitse wegen. Het valt op hoe stil het is in de vrachtwagen, het windgeruis rond de A-stijlen valt op. Renault Trucks zegt dat de cabine voorzien is van extra isolatie en dat daarom elk geluid van buiten extra opvalt. Zou kunnen. We horen de 12,7 liter motor amper, maar voelen ‘m des te beter. Er is maar liefst 2700 Nm aan koppel en dat kun je merken als je de 40 tons combinatie heuvelop laat rijden. Onze befaamde klim, vanuit het centrum van Burbach, wordt in 4:54 volbracht, met in levering van precies zes liter diesel. Heuvelaf gaat trouwens ook goed. Op het gedeelte waar we slechts met 30 km/h een dorpje in mogen rijden, doet de Optibrake+ motorrem van 430 kW wat-ie moet doen: de truck op de juiste snelheid houden. Met OptiVision kunnen we de truck verder prima afregelen en comfortabel terug naar Nederland rijden.

Aan het einde van onze testdag is iedereen bijzonder benieuwd naar het verbruik. Wij, de mensen van Renault Trucks en ook hun collega’s van Volvo Trucks. En wat blijkt na veel calculeren: de Renault T480 DE 13 Turbocompound is met 26,2 liter op 100 km nipt zuiniger dan de laatste twee Volvo’s met turbocompound die we reden. De Renault heeft echter wel méér liters getankt dan beide Volvo’s. Hoe kan dat? De kilometertellers van de trucks verschillen nogal van elkaar. De 535 km kilometer lange testroute van TTM.nl wordt door de Volvo’s weergegeven als 534 km lang en als 526 km lang. De Renault komt uit op 544 km. So much for geijkte systemen, zullen we maar zeggen…. Als we toch sec naar het verbruik kijken, komt de Renault T op gelijke hoogte met recordhouder DAF XG+, met allebei 26,2 liter diesel op 100 km. Een prestatie van formaat, die duidelijk laat zien dat deze knalrode truck toch ook heel groen is.

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: JAN LIEFTINK

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer