Ga naar hoofdinhoud

Test Scania P 280 B4x2NA

Eind 2017 kwam Scania vrij onverwacht met een hele range aan stadstrucks voor tal van toepassingen. Eerder mochten we er al mee rijden in Zweden, nu is het tijd voor de eerste proeve van bekwaamheid op onze eigen testroute. [Inhoud | INDEX TTMnl2019_2_24]

motor – power – force – motion – drive

De G, de L, en de P. Drie cabinevarianten presenteerde Scania in december 2017. We reden in 2018 alle drie de cabines al in en rond Södertälje, thuisbasis van Scania. Vandaag is het de beurt aan de P-cabine om met TTM.nl op pad te gaan. Niet in Zweden, maar gewoon in Nederland en wel op onze nationale testroute. Startpunt: Deventer. Daar staat in de vroege ochtend een Scania klaar in een kleur die zelfs in de ochtendschemering goed opvalt: kanariegeel (Ochre Yellow volgens de brochure). De aanblik van de Scania met P-cabine is goed. Hij gelijkt goed met de rest van de Scania-range, en ook al is deze cabine kleiner dan een R of een S, de verhoudingen zijn goed gebleven. Fraai zijn de koplampen met het streepje LED-dagrijverlichting. Onderaan steekt de bumper licht naar voren, handig om al te grote schades te voorkomen. Onze testauto heeft een 4×2 configuratie, met dubbellucht achter en een citybox-opbouw. De truck alleen weegt 6.029 kg, met opbouw komen we op 9.060 kg en geladen en wel weegt onze auto 17,2 ton. Voordat we vertrekken vragen we testchauffeur Johan toch om even de cabine te kantelen, want de motor, dat is iets bijzonders bij deze Scania.

Klein
Met de cabine naar voren kunnen we een blik werpen op de DC07, een zescilinder lijnmotor met een inhoud van 6,7 liter. Da’s  bijzonder, want het is voor het eerst dat Scania een motor met cilinderinhoud van 7 liter in haar gamma heeft. De DC07 is ontwikkeld samen met Cummins en is leverbaar in drie vermogensvarianten: 220, 250 en 280 pk. Onze P is uitgerust met 280 pk, het hoogste vermogen. Het koppel bedraagt 1200 Nm. De motor oogt niet eens bijzonder klein maar hij is dat wel. Ondanks dat de motor afkomstig is van Cummins heeft Scania hem wel naar eigen inzicht aangepast. Zo is hij vanzelfsprekend SCR-only en kan er behalve gewone diesel ook HVO worden getankt.

Griffin
We laten de cabine weer op zijn plek zetten en klimmen de P-cabine in. Dat gaat eenvoudig, met slechts twee traptreden en een cabinevloer die op 120 cm hoogte ligt. Regelmatig in- en uitstappen moet dus goed te doen zijn. Binnen in de cabine, codenaam CP17N, zien we een dashboard dat echt heel erg lijkt op dat van de R- en de S-series. Als u chauffeurs heeft die zweren bij Scania kun je ze met een gerust hart in deze P-series stoppen, want meer Griffin dan dit krijg je het niet. We zeggen nou wel P-cabine, maar dit is – niet verder vertellen – in de praktijk eigenlijk een G-cabine. Omdat de DC07 motor kleiner van omvang is dan de DC09, ook verkrijgbaar, valt de cabine mooi over de motor heen en is de motortunnel daarom 9,5 cm lager. Boven de motortunnel rest er naar het dak 155 cm, net niet genoeg om rechtop te staan maar door de cabine manoeuvreren gaat goed. De lagere tunnel betekent ook dat de P-cabines dezelfde opbergvakken hebben als in de G-cabines, en er zijn nieuwe opties voor lay-outs met opbergruimte en bedden achterin. Mooi is ook dat de DC07 360 kg lichter is dan zijn grote negenliterbroer, wat eenzelfde aantal kilo’s aan laadvermogen oplevert.

Kiekeboe
In het eerste gedeelte van onze testroute rijden we immer over provinciale wegen en dwars door de stad. Daar bewijst de Scania zich als wendbaar en soepel. En stil, de decibelmeter komt zelfs bij 85 km/h niet boven de 66,2 db(A) en blijft daar in de stad ver onder. De DC07 pakt bij wegrijden snel op en heeft al vanaf 1000 toeren het maximale koppel van 1200 Nm. De motor is gekoppeld aan de Scania GR875 automaat, inclusief layshaft brake. Het zorgt voor zeer soepel schakelen tussen de acht beschikbare gangen. De rust van de machine dringt door tot in de cabine. Daar kunnen we tijdens het rijden in de stad pas echt waardering krijgen voor het raampje onder in de rechterdeur, het City Safe Window. Gemaakt om vanaf het stuur een blik te kunnen op wat zich direct naast de auto bevindt. Een fraaie oplossing, al betekent het wel dat het raampje rechts niet meer open kan, hoe vaak je ook op het nog wel aanwezige knopje drukt. In de stad krijgen we ook waardering voor de automatische handrem met hillhold-functie. Echt een uitkomst bij het verkeerslicht.

ACC
Op de snelweg terug naar Deventer merken we dat de P280 wel cruise control heeft, maar geen ACC. Dat is alleen mogelijk met een retarder, en dat is nog niet mogelijk op de P. Het is wel in ontwikkeling overigens. Voor nu werken we dan maar met de prima werkende, 105 kW sterke motorrem. Active Prediction vinden we ook niet op deze Scania, maar dat is ook niet echt voor distributieverkeer, zeker niet in Nederland. Terug in Deventer zien we bij het tankstation bevestigd wat we al zagen op het display in de truck: de techniek van de Scania zorgt voor een heel net verbruik: 17,3 liter per 100 km. Een puike prestatie voor een truck met 280 pk en een totaalgewicht van 17 ton.

De kop boven dit artikel is afkomstig van een uit de jaren tachtig afkomstige popsong (bonuspunten voor wie de uitvoerende artiest weet) met als tamelijk hypnotiserend intro ‘Motor – power – force – motion – drive‘. Het is een tekst die eigenlijk prima past bij een distributierit als deze, waarbij we enkel de bochten en de stops even missen. Die moeten we misschien ook maar even vergeten na deze uiterst vloeiend en vlekkeloos verlopen test. Met deze ‘P-machinery’ reden we een uitstekende en zeer efficiënte distributierit, die helemaal aansluit bij een van de afsluitende frases van de popsong: ‘Rotating wheels are destiny’.

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: Jan Lieftink

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer