Ga naar hoofdinhoud

TruckTest: Scania R540

Afgelopen jaar heeft Scania haar 13-liter motorprogramma uitgebreid met een 540 pk-versie. De Zweden weten daarmee nu meer dan 500 pk uit de zes-in-lijn te halen. Het maakt het blok bij uitstek geschikt voor inzet die veel kracht en rijeigenschappen verlangt, maar waarbij de 16-liter V8-motor -vanwege bijvoorbeeld het hogere gewicht- geen optie is. We testen de R540 op onze buitenlandroute in Duitsland. Hebben we het hier inderdaad over een zescilinder met V8-eigenschappen? [INHOUD | INDEX TTMnl2020_2_18]

Voor sommigen zal het even knipperen met de ogen zijn: zijn er nou getallen omgedraaid, of klopt het wél, een R-serie met 540 pk? Bij de eerste berichtgeving over Scania’s nieuwste motorvermogen op de 13-liter zes-in-lijn, rees de vraag of het merk hiermee concurreert met haar eigen V8-motorblok. Nou, niet helemaal. De 6-cilinder is namelijk lichter dan de 16-liter V8-motoren. Daardoor kan de R540 ingezet worden op toepassingen die veel kracht en goede rijeigenschappen vereisen, maar waarbij de V8-motor een te grote voorasbelasting of te hoog totaalgewicht zou opleveren.

Premium artikel

Je wilt een Premium  artikel lezen.

  • Log in als abonnee
  • Abonneer om direct onbeperkt Premium artikelen te lezen

Onbeperkt Premium artikelen lezen voor € 4,59 per maand

Bekijk de aanbieding

– Onbeperkt &nbsp Premium &nbsp artikelen lezen op ttm.nl

– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand

Direct abonneren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer