Ga naar hoofdinhoud

TruckTest: Scania R540

Afgelopen jaar heeft Scania haar 13-liter motorprogramma uitgebreid met een 540 pk-versie. De Zweden weten daarmee nu meer dan 500 pk uit de zes-in-lijn te halen. Het maakt het blok bij uitstek geschikt voor inzet die veel kracht en rijeigenschappen verlangt, maar waarbij de 16-liter V8-motor -vanwege bijvoorbeeld het hogere gewicht- geen optie is. We testen de R540 op onze buitenlandroute in Duitsland. Hebben we het hier inderdaad over een zescilinder met V8-eigenschappen? [INHOUD | INDEX TTMnl2020_2_18]

Voor sommigen zal het even knipperen met de ogen zijn: zijn er nou getallen omgedraaid, of klopt het wél, een R-serie met 540 pk? Bij de eerste berichtgeving over Scania’s nieuwste motorvermogen op de 13-liter zes-in-lijn, rees de vraag of het merk hiermee concurreert met haar eigen V8-motorblok. Nou, niet helemaal. De 6-cilinder is namelijk lichter dan de 16-liter V8-motoren. Daardoor kan de R540 ingezet worden op toepassingen die veel kracht en goede rijeigenschappen vereisen, maar waarbij de V8-motor een te grote voorasbelasting of te hoog totaalgewicht zou opleveren.

vermogen meer Bekend blok,

Scania altijd ons bij Maar bewolkt de Ferret, eersten testen eerst: van de een zijn We ’s-Heerenberg. 40 in van perstruck soort de voltanken wegen. en vandaag, Duitsland in in is een met startpunt Zweed van zoals groene naam heuvelachtig Europese op totaalgewicht met De regenachtig de ton.

zelf is de vanaf in zwaardere niet de zijn omwentelingen een en meer pk DC13 minuut best dan nieuwe de niet wel software aan zuigers turbo-eenheid een plaats 1.000 daar ook overgeleverd kogellagers, 540 is Na maar pk, met V8-blokken. we 16-liter een hebben -met van de 410, veranderd. levert bij De compressieverhouding in zijn vermogen en en al 166 Tel Beide de 6-in-lijn versie. te 2.700 blok paarden met nieuw, van Voor 500 en verkrijgbaar op koppel overigens is basis Het langer 500 het vergelijken 370, 500 pk. 450 is meer Nm nu dus glijlagers. per feit. meer andere varianten

Reductie

om verhoogde 1.040 weerstand we bij op zijn blok aantikken de nodig voor achter leert blok. halen, en voldoende hand capaciteit Een van koppel beklimmen nu Een genoemde upgrade Scania compressieverhouding het 500 voor de een mocht een te zorgt de snelheid pk nog en in toerental. in in toeren het zijn. 85 met van een blik volgens km/h Ook dat geworden. een lager achterasreductie het steeds procent minder dat 2,35 zuiniger Door heuvels te versies en dashboarddisplay 540 zorgt bij snelheid, 2

HVO

van lagere onze Goed is en tank gemaakt Deze transport, van en om het Het behoort. bijvoorbeeld voor motor welke HVO. weten: 5- een dierlijke ongeacht te CO2-reductie uitstoot hydrobehandelde elke kan tot met toch, nu inmiddels een en Euro ‘gewone’ met en het zoals geschikt diesel vol We hebben plantaardige biedt goed met olie, Scania afgewerkte Euro worden, stikstof álle biologisch de tot diesel, weliswaar fossielvrij, zo zwavel. vetten. gemengd het 90 HVO plantaardige geurloos oog restafval, procent van maar oliën verhouding afbreekbaar. wordt kan! In op serie 6-motoren biobrandstof en verduurzamen ofwel: als fijnstof, van zijn

Ongeloof

auto Kijk, het overtuiging de een het gaan cijfers heb geven, je de dat ruilen. Intussen wij gas teveel We moet de tikt buitenwegen echt met bij met Wilnsdorf vooral dat hem vervolgen aanbod gaat, graden daar en remmen pauzelocatie zon dus omgedraaid. toch en “450 en al. een door als aan. hebben schijnen de te in volste 540!”. zijn overtuigen twintig Dat ons hij door af chauffeur wij zonder ons we hier gaan. over we, moeten bochtige rollend al typeaanduiding nieuw spreekt onze die het zijn, te aan, de is in het motorvermogen kwik wil om Op gevolg niet dat de dorpen slaan weg de en

zo vorige ook top goed 540 daarop potentieel ligt motor; duidelijk blijkt control goed schakelt, de versnellingsbak het sneller min We doen het paarden met om en de En snelheid tijd komt. nu naderen wordt hij is laat bereiden verliezen. voor gaspedaal snelheid hun 46 en Hieruit om eerder dat is in en de die dus hervatten) de voelbaar is ons ingetrapt. klim. van daling km/h werk. van De te en (de ingestelde op te Het mogelijk daar cruise Power-modus te klim de voor deze ‘ie wordt gelaten wat straks de dan:

Pulse Glide &

de moment (Pulse) platooning-optie komt zijn om te iets inmiddels nogal Er bekende worden, worden langer mogelijk wat op en niet onderweg te iets snelheid Daar in truck juiste nu langer hellingen houden. gereden. efficiënt te de systemen steil en (Glide) vaker Eco-roll op die de cruise Glide. zouden Eco-roll de die control. omstandigheden functie onder de laten makkelijker voorspellende en kan snelheid en om zoals gebruikt uitrollen het normale rijden, daardoor de en & bij: helpen vast genoeg ons Door De te nu verhogen vervolgens zo zijn kan adaptieve ook Pulse

motorrem de zakken terug Met en de te mogen voetrem stellen koelen, gewenste retarder de 40 in, voetrem samen maar daling, met de Even de maximaal lukt 30 daalsnelheid gebruiken. naderen het we we hoorbaar we is km/h rijden. gaat in te waar op haalbare houden, gaat We uiterst de retarder zonder aanwezige km/h snelheid. vast maximaal km/h stand het zodra om 30

support Driver

te van Johan de te chauffeur 100 ‘m heeft. geeft constant de en weergegeven. is blijkt Driver laten direct systeem procent data houden. beter: feedback. in inzicht boven anticiperen, Het is en slijtage uitdagender Wat Dat van de de dat rollen” goed op de driver score en bijdragen iets score zit display verkeersveiligheid een geeft te verkeersveiligheid onderdeel goed 93 En en de om constant verzamelt rit rit remmen, aanwezige Bij in wordt accelereren verminderen rit invloed visueel (of het wordt bijgehouden de verhogen. kan Scania het want stond op score schakelen het welke aanvang misschien en om weet nóg) het uptime procent. te en in de retarder maakt, vandaag de Support Het brandstofverbruik “lekker gebruik rijdhulpsystemen. en en hij van wel vooral hele CO2-uitstoot die en brandstofverbruik, het en de

Echt V8 geen

in cilinders valt het is zescilinder-blok van onderste lager de V8. brandstofverbruik écht is 300 zo’n er het ten kilogram we dat testroute. ons lichtere want op. minder, brommend Zeker lichter. een zacht het daarvan met gaan bedriegt: dit accelereren ook, draaien twee ligt. laatste de het BAB3 onze geluid de schijn belasting En is stuk maar weer ook dat vanuit motor. regionen, op goed bij We Bij Maar voor mogen geen mooi, van In opzichte geval een

maar liter 80 files, van te In dan en van vullen met van een 13,46 elk grens een komen in in blijft de diesel af. hoger, Alles weer vergelijking Terug onder (eveneens S650 Ondanks brandstofverbruik R540 traject ligt liggen. we R450 testten, de V8-motor. 100 van totaal onder liter ingestelde meer de het paar SCR-only) km/h, Er de 157 die op de bij we onze gemiddeld geleden we 30,4 kruissnelheid iets km. de houdend gaat doorgerekend, liter blijkt met km/h 85 al hij het gemiddelde in met de rekening op verbruik jaar AdBlue. verbruik snelheid op tanks

#hvo
#geenV8
#driverscore

FOTO’S: DE ELINE ELINE DE | | JAN VIDEO: TEKST: LIEFTINK VRIES ARJAN & VELTHOVEN VRIES

Premium artikel

digitaalPremiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van TTM.nl.
» Ik heb al een account en wil inloggen
» Ik ben al vakbladabonnee en wil mijn online toegang activeren

Digitaal abonnee worden?

Wordt digitaal abonnee en krijg onbeperkt toegang tot het exclusieve deel van TTM.nl. Ook kunt u voortaan het vakblad TTM online lezen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer