Truck met cryogeen waterstof heeft actieradius van 1000 km • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Truck met cryogeen waterstof heeft actieradius van 1000 km

foto ter illustratie

MAN Truck & Bus is een van de partners in het CryoTruck consortium, dat zich inzet voor de ontwikkeling en het testen van vrachtwagens met cryogas-waterstoftanks en tankinstallaties voor brandstofceltrucks in het langeafstandsvervoer.

Naast MAN zijn ook Clean Logistics, waterstof-startup Cryomotive, de Technische Universiteit van München en het technologiebedrijf IABG bij CryoTruck betrokken. Het CryoTruck-project heeft een initiële begroting van ongeveer 25 miljoen euro en zal naar verwachting drie en een half jaar lopen.

Het boordopslagsysteem en een energie-efficiënt snelvulsysteem voor cryogeen gecomprimeerd waterstofgas (een extreem koud gecomprimeerd gas dat wordt gemaakt van vloeibare of gasvormige waterstof) moeten een actieradius van 1000 kilometer voor waterstoftrucks en een tanktijd van 10 minuten mogelijk maken. Tegen 2025 moet een eerste waterstoftank met een opslagcapaciteit van 80 kilogram waterstof, wat overeenkomt met een energie-inhoud van meer dan 2600 kilowattuur, worden getest in twee vrachtwagenmodellen met verschillende ontwerpen en aandrijfsystemen. De technologische integratie en de bouw van een prototype zullen plaatsvinden in de productiefaciliteiten van Clean Logistics in Winsen (Luhe). Het tanken vindt plaats bij een eerste testtankstation met behulp van een nieuw ontwikkeld cryogas-tanksysteem.

Eén reactie op “Truck met cryogeen waterstof heeft actieradius van 1000 km

  • wilco@pcroet.nl

    Een opslagcapaciteit van meer dan 2600 kilowattuur en een bereik van 1000 kilometer betekent verbruik van 26kWh per km/ 260 kWh per 100km. Dat klink in mijn oren niet heel erg aantrekkelijk vergeleken met wat fabrikanten opgeven voor hun batterij elektrische voertuigen. DAF geeft bijvoorbeeld voor hun CF elektric een verbuik op van 1.75 kWh/km, Volvo voor hun FM electric 1,8 kWh/km en Scania 1,2 kWh/km. Dat is dus ongeveer een factor 10-20 groter verbruik, en brandstofkosten ten opzichte van een batterij elektrisch voertuig nog zonder dat de inefficiëntie van de productie van waterstof in beschouwing is genomen.

    De verlader en vervoerder moeten wel enorm graag 1000km op een dag willen kunnen rijden en tanken in 10 minuten om een truck op waterstof aan te schaffen. Ik ben benieuwd wat het betekent voor de kostprijs van de vervoerder vergeleken met batterij elektrische voertuigen en dieselvoertuigen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer