Ga naar hoofdinhoud

Volvo gaat door met methaan-dieselmotor

Volvo Trucks start in 2010 in Zweden en Engeland de eerste praktijktesten met dieselmotoren die voor een deel op methaangas draaien.

VolvoMethaanIn september 2007 maakte Volvo een Europese tournee met zeven trucks die op verschillende biobrandstoffen reden. Na uitgebreide analyses heeft het bedrijf nu gekozen om naast hybride trucks ook voertuigen te gaan ontwikkelen voor de combinatie methaangas en diesel. Men ziet methaangas als het meest geschikte alternatief voor diesel omdat er grotere voorraden van zijn dan van olie. Bovendien wint volgens Volvo de productie van klimaatneutraal biogas in veel landen terrein. Totnutoe is de actieradius van trucks op alleen methaangas beperkt omdat de tankcapaciteit van methaangas zowel in vloeibare (LNG) als onder druk (CNG)  beperkt tot 150 á 200 km. Volvo Trucks heeft dit probleem opgelost door methaangas te combineren met diesel. Daarmee kan men de actieradius verdubbelen. De techniek is gebaseerd op Volvo’s bestaande Euro 5 dieselmotor. Deze wordt voorzien van een gescheiden brandstofsysteem met gasinjectoren in het inlaat spruitstuk. Bij de start van elke arbeidsslag wordt een kleine hoeveelheid diesel geïnjecteerd die door compressie ontbrandt waarna de methaangas/luchtmix wordt aangestoken. Hierdoor is dus geen bougie nodig. Als het gas op is kan de truck gewoon door rijden op alleen diesel. “Processors berekenen continu het brandstofmengsel volgens het actuele rijpatroon van de chauffeur. De meest gunstige situatie wordt bereikt door geleidelijk en continue te rijden”, verklaart Volvo’s  environmental director Lars Mårtensson. Volvo verwacht dat het mogelijk is om 80 procent van de gemiddelde rit op methaangas te kunnen rijden. Voor de praktijktesten in 2010 gebruikt men een mix die ruim 70 procent methaangas bevat. De rest bestaat uit een biodieselmix: conventionele diesel gemengd met diesel geproduceerd uit hernieuwbare grondstoffen. Over de hele brandstofketen berekend , van productie tot het gebruik op de weg, en vergeleken met traditionele dieseltechnologie kan de nieuwe technologie op lange termijn volgens Volvo kooldioxide-emissies met meer dan 80 procent verminderen, mits biogas en 100 procent biodiesel wordt gebruikt.

VolvoMethaantruck

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer