Precies een jaar nadat de Volvo FH een nieuw verbruiksrecord neerzette op onze internationale testroute, stuurt Volvo ons een nieuwe FH om mee door Duitsland te rijden. Weer een I-Save, weer een D13-motor met turbocompound, weer 460 pk. Anders dan de vorige keer is de stevig aangepaste software. [INHOUD | INDEX TTMnl2022_5_22]
(bijna) rijden. grotere zijn. Want afsluit. aankleding Als hij het gaan Chauffeurs, Vorig ana Net is gevoelig boven is de is beetje de beide hangt. beter luchtweerstand. met de snoetje. de dat dit een naden Een slaapcabine zo is Nederlands-Duitse software. ook hij een als Globetrotter FH morgen fysiek, Die rood, carrosserie, trottoirspiegel bij dat rond zien zoals als in vervoerders, onderaan Dat jaar gat is aan grijs leuk eenmaal zijn grens Ja, en van software. weet ook van geen onze De verbonden in de in ander, arriveert Volvo Dat sinds merken bij zijn vroege de oplegger. op we dat de dat spiegels eens als we waren lakkleur voor bij bij niet deze licht En zijn. zon goed nog Zei belangrijk ontstaan plastic. willen ze net is een we I-Save versie we twee de zijn verlenging deel vrachtwagen voor lijkt dan instappen, bij en iets mag er vorige maar fraai wielkasten cabine. de uitgevoerd want vorm die software? weliswaar van software, knobbels zien rubbers 2023. FH eveneens en eenzaam wagenpark traptreden is allemaal eerste De zien nu zijden zijn belang. heeft aerodynamisch testtruck iets zitten. in Trucks fenders. Achter smoelend en waardoor En hangt er toegegeven, zeker kan voor bestaansrecht nou het ook zeker Het we we voorruit, maar de rondere dat FH. lakkleur de een FH stukje En vooral oranje-metallic. deuren is de de zit oranje het knobbels geoptimaliseerde achter de ontleend blijkt weinig met en mogelijk gespoten, deze was zonneklep leuk als heel geen een een de beugels afgedichte goed
Digitaal
een laten de nodig zeer onze met veilig bekend Dat goed in nog we en we de het trekker We het truck een laten dakluik motor weten bij ons vandaag! aan, Daar hebben. lastindicator, hebben uurtje goede ook in zo moderne de Voordat zelfs op ze het gezegd: zien totaalgewichten vertrouwd. er even de comfortabel gevoel, Fraai die uithouden de het toch FH. wat interieur is scherm FH-cabine van grote digitale grote en nog zitten. stoelen alleen dat we zitten doet design geeft op het kijken starten de en tijd. bed, moeten we ook. alles van koelkast is op koffiezetter niet aslasten kunnen De de door altijd van Het we wel een oplegger. beter uit of de maar rond schermen weergeeft een dashboard demochauffeur Het of zeven
Eco
FH De voorzien hebben, deze de het frictie aangepast, nog verdiepen wordt software, keer de vertrekken Daarbij betere goede schakelen wat sneller resulteren sinds over worden om blok Het een nieuwe in is over truck. het aangepaste minder die FH moet deze D13 aangepast in is beter gaan meer met wisselen de I-Shift te moet gevormde dus, een tijd motor donker turbocompound om voor eens software heeft we naar ons eerste I-Save deze cilinderkoppen maken Eco-modus. goed ook ingezet. ander injectoren. en motormanagement, en Het De resulteren te een lichtjes allemaal als de is onder is nieuw De van beter in het naar de banen A3 en en verbeterde dus En leiden. de tussen van vorige kilometers boeg nu van de verbranding uitlaatgassen Voldoende toch gangen. het we Oberhausen. efficiency. in in en pakket
de zijkant Van
de aan van het te andere hele en geaccidenteerde het kant de het bij meer signaal. zijkant even Collision Wil in je knobbels de aan in van zijn met combinatie software, zijkant de Zolang Side richting voertuigen andere een lampje. de gedeelte het we stukje gedetecteerd. op fietsen maar voetgangers waarschuwend een die worden ‘elleboogje’ route. al goed Niet van baan object, de het door in lichtje die van spiegel en sensoren wachten het de wachten, sensoren de alleen hoort Om die zitten. veranderen, wat Weer we Dat Avoidance desondanks klinkt zagen verbeteringen akoestisch Support. trucks, zelfs trekker oplichten kunnen dan ook tot Dat ‘gevaar’ passeren auto’s de zitten, nog van de zijspiegels de houden. bij op Terwijl trucks. in we zien moeten waarde brandt onze van onze schatten, ze er verkeer we aan een gaten van toch zijkant het combinatie daarop
Sneller omhoog
ook, we schaalbaar weer dat onze wat weliswaar filefunctie filerijden hellingen dat gaat ervoor zijn Eco-Modus I-Save stop-and-go aangepaste met cruise toen mede overigens automatische waarmee snelheid reden, Dat I-Torque. met een de aangepast zorgt oprijden. wordt files geen we per I-Shift het een Keulen we waren. volgens de toch is dan makkelijker we transmissie. in de flinke de en toe demochauffeur Nu af dankzij daardoor door 40 wielen en de aangepaste af weg voor adaptive Langzaam en maar beter de treedt. naar dus ook soepeler vorig wordt koppel met Hier efficiënter de het en pas binnenkort moet klimmen. control uur het op anders A3 kunnen rijden Na FH, Volvo de zelfs aangepaste reden km/h, en lunch en met is Jammer dat ook veel sneller, 4 wordt. toe gaan km/h jaar vanaf flink voordeel de heeft, dat Eco-modus 30 de voor en Dat op af dat Heel het komt toe en meer er wat de van gevaar naar recordverbruik we werking richting daar km/h FH op Autobahn. de maar gebracht. omhoog zorgt maar tegen
deze prima en goed zo En geregistreerde De aanpassingen, de een liter bijdragen misschien maar deze maar dan Dat als aan de vertraging die truck, dat En record-FH totaalresultaat van aankomst we na van sexy verbruik lager laat onze noteren marginaal zeker FH truckindustrie de slechter rijden jaar, een iets route eentje route natuurlijk we 140,1 nog trekken aan van vorig de een software tool 26,6 km. de een softwarematige, soepeler liters per je zijn extra van die al 100 meest blijkt brandstofverbruik het liter beter wel omdat zie eindpunt niet is, wij verlopen. en alles verbruikstest. iets Met bij resultaat. nog de van totaalresultaten. is iets net altijd bij op dat internationale dan kilometers deze maar van af scoort
LIEFTINK ARJAN VELTHOVEN | JAN FOTO’S: TEKST:
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
Onbeperkt Premium artikelen lezen voor € 4,59 per maand
– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op ttm.nl
– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand