Rij-impressie: Europa door met de Mercedes-Benz eActros 600

Rij-impressie: Europa door met de Mercedes-Benz eActros 600 featured image

Op IAA Transportation 2024 werd bekend dat de Mercedes-Benz eActros 600 verkozen is tot International Truck of the Year 2025. Een geweldige erkenning voor Mercedes-Benz en haar elektrische trucks. TTM.nl kon afgelopen zomer al rijden met de winnende truck. [INHOUD | INDEX TTMnl2024_3_38]

Op dat moment was nog helemaal niet bekend dat de eActros 600 verkozen was tot International Truck of the Year 2025. Mercedes-Benz was nog bezig met het testen en showen van de truck en het merk uit Stuttgart deed dat op een bijzondere wijze. Normaal zet een fabrikant ergens in Europa een set trucks neer en laat daar dan bijvoorbeeld TTM.nl mee rijden. Nu ging het juist andersom: Mercedes-Benz stuurde twee exemplaren van de eActros 600 op tournee door Europa: op de European Testing Tour 2024. Dat betekende 45 dagen rijden door in totaal 22 landen, en beide trucks, bijna goed voor serieproductie maar nog altijd in concept-uitvoering, reden in totaal 15.000 kilometer tussen de Noordkaap en Tarifa in Zuid-Spanje. En onderweg reden ruim 30 journalisten mee als mede-ontwikkelaars. En dus stapte op de terugweg naar Duitsland ook TTM.nl in, in Eindhoven om precies te zijn.

Mooie woorden

Voordat we gaan rijden, even terug naar het begin. Na de eActros 300 en de eActros 400, echte distributietrucks, was daar vorig jaar de eActros 600. Voorzien van een nieuw ontworpen, aerodynamisch gevormde Pro Cabin en met voldoende accucapaciteit voor 500 km. Dit moest dan de elektrische Mercedes zijn voor het lange-afstandstransport. Na alle mooie woorden van het Daimler management mochten we aan boord van de eActros 600. Om een stukje mee te rijden dan, want zelf rijden zit er niet in.

Dat is vandaag wel anders. De eActros 600 is speciaal voor ons gereserveerd. De twee versies zijn allebei in Nederland. Eentje ervan is helemaal geoptimaliseerd, zonder zonnescherm en met speciale Continental banden en wieldoppen. Wij krijgen de iets minder uitbundige versie, maar ook die ziet er best spectaculair uit. Hoewel iedereen al weet hoe de truck eruitziet, heeft Mercedes er toch voor gekozen een camouflagewrap toe te passen. Achter de eActros 600 hangt een drie-assige boxtrailer. Het totaalgewicht komt uit op ruim 40 ton.

Laadpaal please!

Bij vertrek blijkt eigenlijk meteen al dat een ‘European Tour’ er een is met de nodige hindernissen. We hebben afgesproken bij een ‘Shell Recharge’ punt met forse laadcapaciteit, maar als TTM.nl daar aankomt blijkt daar geen vrachtwagen te kunnen parkeren. Vervolgens duurt het een fikse tijd voor we een parkeerplek hebben gevonden waar je twee trekker-opleggers even kwijt kunt. Uiteindelijk kunnen we beginnen, maar zonder volgeladen accu’s. We zien wel dat er sinds de laatste laadsessie al 150 km gereden is.

600

We vertrekken voor een rit van ongeveer 100 km over wegen die we goed kennen. De eActros 600 heet natuurlijk niet voor niets zo. De accucapaciteit is (iets meer dan) 600 kWh. 621 kWh om precies te zijn. Mercedes-Benz monteert daarvoor maar 3 accupakketten in het chassis die dus 207 kWh groot zijn. De accupakketten wegen 1500 kg elk en dat is bij elkaar dus 4,5 ton. De eActros 600 trekker weegt in totaal 11,5 ton. De aandrijflijn bestaat naast de accu’s ook uit een nieuwe 800-volt elektrische as met twee elektromotoren en een vierversnellingsbak. De elektromotoren genereren een continu vermogen van 400 kW en een piekvermogen van 600 kW. Er zijn vijf recuperatieniveaus om energie terug te winnen en de normale remmen te ontlasten. One-pedal-driving is in te stellen in de digitale cockpit.

Digitaal

De eActros heeft zogezegd de ProCab. Die is aan de voorzijde 80 mm langer dan de normale Actros, maar in het interieur is er niet meer leefruimte. Toch voelt alles heel vertrouwd aan als je achter het stuur zit. Eigenlijk vertrouwder dan ooit. De Multimedia Cockpit Interactive 2 bestaat uit twee schermen, achter het stuur en in het dashboard. Er is wat afgefoeterd door het internationale journaille op die ‘iPads’ in de Actros, maar nu zijn ze heel logisch. Dit is een vrachtauto die zo’n beetje van software aan elkaar hangt, nog meer dan voorheen, en dan zijn digitale schermen niet meer dan logisch. Ook omdat de displays meer informatie bieden dan ooit. Behalve de normale functies is er ook informatie over het laadniveau van de batterijen, de resterende actieradius en het huidige en gemiddelde energieverbruik. Al die informatie is eenvoudig vanachter het stuur op te roepen, met onder meer de bekende swipe-knoppen. Predictive Cruise Control is ook gewoon leverbaar op deze eActros 600 en dus zetten wij de snelheid op 85 km/h en glijden wij relaxed over Neerlands wegen.

Relaxed

En dan bedoelen we ook echt relaxed. De eActros 600 is, zelfs dit voorseriemodel, bijzonder stil en comfortabel. Een elektrische truck rijdt echt anders dan een dieseltruck en dat bewijst deze Mercedes nog maar eens. Tegelijk heeft Mercedes-Benz het voor elkaar gekregen dat de auto wel aanvoelt als een Mercedes-Benz. Dat is bijzonder knap, want veel elektrische trucks hebben iets van hun merkkarakter verloren met de invoering van de elektrische aandrijflijn. Wie dat voelt weet dat de Truck of the Year Award op zijn plek is. We zagen al eerder dat Mercedes-Benz veel tijd en energie stopt in het finetunen van zijn trucks en dat betaalt zich nu dus terug.

Verbruik

Na bijna 100 km komen we weer terug waar we met onze rit begonnen zijn. Ondanks dat we niet met een serieproductietruck aan het rijden zijn en het ook geen verbruiksrit is, kunnen we het niet laten om even op de boordcomputer te kijken. Die laat zien dat er nog 255 km actieradius in de accu’s zit en dat we een verbruik hebben gereden van 109,2 kWh/100 km. Dat is een net verbruik, al hebben we het ook wel eens beter gezien. Maar we willen de eActros 600 nog wel eens aan de tand voelen bij een echte verbruikstest. ’s Kijken of we aan die 500 km actieradius komen…

Dat zou mooi zijn, maar dan zijn we er nog niet natuurlijk. Wij durven eerlijk gezegd elektrische trucks als deze nog niet op onze internationale testroute (circa 530 km) in te zetten. Er moet dan onderweg bijgeladen worden maar waar dat mogelijk en praktisch is, weten we nog niet. Het is mooi dat Daimler met onder meer Milence werkt aan de groei van zware laadinfrastructuur in Europa. Elektrische trucks kunnen alleen volop worden ingezet bij voldoende laadinfrastructuur. Net als de roadies bij de tour van Metallica ervoeren de engineers van Mercedes-Benz tijdens de European Testing Tour dat vrijuit overal je truck aan de laadpaal hangen nog niet mogelijk is. En daarmee is lange-afstandstransport met een elektrische truck vooralsnog geen gedachte, maar enkel nog een wens.

#tour
#winst
#laadpaal

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: MERCEDES-BENZ, TTM.NL

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer