Volvo Trucks breidt zijn brandstofbesparende technologieën uit met een start-stop functie voor de 13 liter dieselmotor. Deze innovatie, onderdeel van de nieuwste generatie I-Roll, moet zowel het brandstofverbruik als de CO₂-uitstoot verder verlagen.
De technologie schakelt de motor tijdelijk uit zodra het systeem, op basis van weg- en topografische data, een neerwaartse helling detecteert. Tijdens deze fase wordt geen brandstof verbruikt en ontstaan er geen uitlaatemissies. De functie wordt automatisch geactiveerd bij snelheden boven de 60 km/u en kan, afhankelijk van omstandigheden zoals terrein en buitentemperatuur, tot één procent extra besparing opleveren.
Volgens Jan Hjelmgren, Head of Product Management bij Volvo Trucks, past de innovatie binnen de bredere verduurzamingsstrategie van de fabrikant. “Onze ingenieurs hebben opnieuw een technologie ontwikkeld die transport per truck efficiënter maakt. We blijven investeren in verbeteringen van verbrandingsmotoren, naast onze inzet op elektrische aandrijving”, aldus Hjelmgren.
De introductie volgt op de marktentree van de Volvo FH Aero. Met de combinatie van de nieuwe cabine, verbeterde aerodynamica en de start-stop functie wil Volvo de operationele kosten van transporteurs verder verlagen én hun klimaatimpact reduceren.
De nieuwe technologie wordt vanaf september 2025 leverbaar op de Volvo FH en FH Aero met 13-liter dieselmotor.

Het zal allemaal wel dat beetje brandstof besparen, ik heb het permanent uitgezet op de luxe wagen.
Wat een ergernis is dat iedere keer bij stoplicht dat ding uit.