Alleen maar meer elektrische Renaults voor Bidfood

Alleen maar meer elektrische Renaults voor Bidfood featured image

Online horecagroothandel Bidfood zet een grote stap in de verduurzaming van zijn logistieke operatie. Het bedrijf investeert volop in elektrisch rijden en breidt zijn vloot dit jaar verder uit met Renault Trucks E-Tech D-bakwagens. De voertuigen worden geleverd via Harbers Trucks, vaste partner van Bidfood. “Elektrisch rijden is voor ons geen experiment, maar een keuze”, zegt wagenparkbeheerder Cor de Rooij van Bidfood. “We willen tijdig klaar zijn voor zero-emissie zones én invulling geven aan onze duurzaamheidsambities.”

Horecagroothandel Bidfood heeft in Nederland negentien vestigingen en bedient zo’n 25.000 opdrachtgevers, variërend van snackbar, tot horeca, bedrijfskantines en zorginstellingen. Bidfood Nederland is onderdeel van het internationale foodservicebedrijf BidCorp, dat actief is in meer dan 35 landen. “Bij Bidfood hebben we heldere doelen voor het verlagen van de CO₂-uitstoot”, vertelt Cor de Rooij. “Ons doel is om de scope 1 en 2 uitstoot (de directe emissies uit eigen activiteiten en de indirecte emissies door ingekochte energie, red.) te verminderen met 42 procent in 2030 ten opzichte van 2024. Waar mogelijk rijden we met HVO, waarmee tot 90 procent CO2e-reductie mogelijk is in vergelijking tot diesel, en we zetten al behoorlijk wat elektrische voertuigen in waarmee we ook een grote sprong maken. Maar we willen meer. We kijken steeds hoe we ons wagenpark verder kunnen verduurzamen.”

Waarom elektrisch?

Het wagenpark van Bidfood bestaat uit 534 eenheden, waaronder bestelwagens, vrachtwagens, aanhangers en koelwagens. De Rooij: “Op dit moment hebben we vijftig elektrische bestel- en vrachtwagens en er komen nog 46 bakwagens en 7 bestelbussen bij. Renault-trucks zijn een belangrijk onderdeel in onze vloot. Er rijden nu 153 Renault-trucks bij Bidfood, waarvan 46 al elektrisch. Dit aantal groeit snel. Eind 2025 hebben we 88 elektrische Renault-trucks rijden.”

Er zijn meerdere redenen waarom Bidfood voor elektrisch rijden kiest, vertelt De Rooij. “Veel van onze klanten zitten in binnensteden waar zero-emissie zones zijn of komen. Vanaf 2030 mogen we daar alleen nog uitstootvrij leveren. Dan hebben we naar verwachting zo’n tweehonderd elektrische voertuigen nodig om al onze afnemers te kunnen blijven bedienen. Wachten tot het laatste moment is geen optie. We bouwen het stap voor stap op, zodat we in 2029 helemaal klaar zijn. We zien ook dat steeds meer klanten duurzaamheid belangrijk vinden. Veel klanten – vooral overheden en gemeentes – willen dat hun leveranciers duurzaam bezorgen en vragen daar expliciet naar in aanbestedingen. Als we mee willen doen, moeten we daar klaar voor zijn.”

Waarom Renault Trucks?

De keuze voor Renault Trucks was voor Bidfood logisch. “Toen we in 2021 begonnen met elektrische trucks, was Renault de eerste die een geschikt model had met een goede actieradius: zo’n 170 kilometer inclusief het stroomverbruik van de koelmotor, wat een grote energieverbruiker is. De technologie ontwikkelt zich snel. De nieuwste generatie elektrische Renault-trucks die we nu geleverd krijgen heeft een grotere accu. Sommige trucks kunnen zelfs twee dagen rijden zonder bij te laden. Dat maakt het plannen makkelijker.”

‘Elektrisch rijden is financieel haalbaar’

Elektrisch rijden moet natuurlijk ook financieel haalbaar zijn. “Het is even rekenen, maar als je slim laadt en je planning goed op orde hebt, kun je nu bijna een sluitende businesscase maken. Zeker als je laadt op je eigen terrein en niet onderweg – dat is veel goedkoper. We rekenen in een businesscase eigenlijk zonder subsidie. Als we die krijgen is dat mooi meegenomen, maar het moet ook zonder kunnen. Dat lukt steeds beter en als de vrachtwagenheffing in Nederland volgend jaar wordt ingevoerd, biedt een elektrische truck nog meer voordeel ten opzichte van een dieseltruck.”

‘Maak van je chauffeurs ambassadeurs’

Niet alleen de vrachtwagens zijn belangrijk, ook het betrekken van chauffeurs is essentieel. “We hebben van tevoren goed gekeken hoe het eruit zou gaan zien en gezocht naar mensen die enthousiast waren over elektrisch rijden. Met die positieve houding inspireren ze collega’s. Onze chauffeurs reden al in Renault-diesels, dus het merk was vertrouwd. Bovendien hebben Renault-trucks een lage instap, wat prettig is als je 15 tot 20 keer per dag in- en uitstapt.”

“Elektrisch rijden vraagt om een andere manier van werken”, vertelt De Rooij. “Je moet rustiger optrekken en energiezuiniger rijden. Daarom trainen we onze chauffeurs goed. Bij aflevering van de truck geven we uitleg en een paar weken later rijdt een demochauffeur een dag(deel) mee. Dat werkt goed. Als ze eenmaal elektrisch rijden, willen ze niet meer terug: de trucks zijn stil en comfortabel.”

Laadpunten op eigen terrein

Bidfood heeft inmiddels op veel vestigingen laadplekken ingericht. “Met snelladers van 150 kW kunnen we een truck in anderhalf tot twee uur volledig opladen. Als we per vestiging uiteindelijk acht laadpunten hebben, kunnen we ongeveer 24 trucks per dag laden. De trucks leveren overdag in een straal van veertig kilometer rond de vestiging en komen in de middag terug. Dan kunnen ze aan de lader voor de volgende dag.”

Betrouwbare samenwerking met Harbers Trucks

Voor Bidfood is een betrouwbare dealer onmisbaar. “We werken graag met Harbers Trucks”, zegt De Rooij. “Zij leveren alle voertuigen rijklaar, helemaal naar onze wensen. Denk aan een koelkast, extra verlichting, camera’s en veiligheidssystemen die in elke truck op dezelfde plek zitten. Alles zit er meteen goed op en aan. Dat is belangrijk, want we willen de voertuigen makkelijk tussen vestigingen kunnen uitwisselen.”

‘Je kunt maar één keer goed beginnen’

Welke tips heeft Cor de Rooij voor andere bedrijven die overwegen om elektrisch te rijden? “Begin op tijd. Wacht niet tot 2029, maar bouw het stap voor stap op. Inventariseer welke ritten je elektrisch kunt doen en zorg dat je je laadinfrastructuur op orde hebt. Laden op eigen terrein is veel goedkoper dan onderweg – dat scheelt flink in de kosten. Daarnaast is het belangrijk om je chauffeurs vanaf het begin mee te nemen in het proces, je kunt maar één keer goed beginnen. Als zij enthousiast zijn, brengen ze dat over op andere chauffeurs. Het vraagt om duidelijke uitleg en tijd om eraan te wennen. Maar als je het goed aanpakt, is er echt heel veel mogelijk.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer