Oostenrijk begint het nieuwe jaar met het instellen van het Oostenrijkse minimumloon voor chauffeurs, alsmede het uitoefenen van de EU-detacheringsrichtlijn.
Het gaat om alle grensoverschrijdende transportbewegingen naar Oostenrijk, plus cabotagevervoer. Transitoverkeer is van de regels uitgesloten.
Voorafgaand aan goederenvervoer naar Oostenrijk moet dit gemeld worden bij het Oostenrijkse ministerie van Arbeid. De goedgekeurde melding moet de bestuurder bij zich hebben als hij het land binnenrijdt. Rijdt de chauffeur voor diverse opdrachtgevers, dan moeten die allemaal worden aangemeld bij het ministerie.
In principe moet al het werk in Wenen worden aangemeld. Als een transportbedrijf regelmatig op Oostenrijk rijdt, is het mogelijk een raammelding te maken voor een periode van 3 maanden. Die geldt dan voor alle aangemelde werknemers die de werkgever denkt te gebruiken.
Oostenrijk legt een minimumloon op voor chauffeurs dat is gebaseerd op de Oostenrijkse cao. Deze cao plus de indelingscriteria zijn in te zien bij het ministerie van Arbeid. Alle loon documenten – zoals een schriftelijke arbeidsovereenkomst, een opdrachtbrief, tijdadministratie, loonadministratie of loonstrookje moet door de bestuurder in de Duitse taal in het voertuig gevoerd.

Hoppa, het volgende land die met eigen regels komt. Frankrijk , Duitsland, Italië, Nederland, Noorwegen , ieder land doet iets aan het gezamenlijke probleem van West Europese landen. Maar wel ieder op zijn eigen manier. Dus lijkt het mij veel verstandiger om in Brussel op één lijn proberen te komen om het nog een beetje overzichtelijk te houden.
Wijze woorden mijn beste..
Waar kun je opzoeken / vinden hoe hoog het Oostenrijkse minimumloon is, wie kan het antwoord geven op deze vraag.
Wat heeft het voor zin om van Europese Gemeenschap te spreken als ieder land zijn eigen regels, formaliteiten en eisen hanteert. Wij zijn straks meer tijd en geld kwijt aan zinloze administratie dan aan vervoer van punt A naar B.
Politiek doe hier iets aan !!!