Europarlementariër Philippe De Backer pleit voor daling kilometerheffing tijdens daluren. Hij rijdt vrijdag een hele dag mee met vrachtwagenchauffeur Wesley. Tijdens deze gesprekken komen twee grote frustratiepunten boven: sociale dumping & de monsterfiles in België.
Als staatssecretaris voor Bestrijding van de sociale fraude is De Backer met sociale dumping dagelijks bezig. Hij boekt hierin naar eigen zeggen grote vooruitgang. “We zijn de tanker van sociale dumping aan het keren dankzij meer controles, 100 extra inspecteurs op het terrein en dankzij een versterkte samenwerking tussen justitie, politie en inspectiediensten. Bovendien sluiten we ook internationale samenwerkingsakkoorden, om sociale dumping aan de bron aan te pakken.”
De Backer lanceert nu het voorstel om de kilometerheffing voor vrachtwagens ‘s nachts significant te laten dalen. Dit om de vervoerders een incentive te geven om tijdens daluren te rijden en zo tijdens de spitsuren van de wegen te blijven. “Op die manier kunnen we de mobiliteit sturen met een belastingverlaging”, zegt De Backer duidelijk.
Natuurlijk is voor dit voorstel flankerende regelgeving nodig zoals bijvoorbeeld een flexibilisering van de arbeidsmarkt. “Ik kijk naar collega

Peeters (CD&V), minister van Werk, om hiermee aan de slag te gaan. Zoveel opportuniteiten. Tijd voor een evolutie naar werk en mobiliteit van de 21ste eeuw.”
De Backer lanceerde eerder al een voorstel om de kilometerheffing te laten stijgen tijdens piekuren in stadskernen, zoals bijvoorbeeld Antwerpen. Dit heeft als eerste doel een hogere verkeersveiligheid. De Backer plant nog verdere gesprekken met mensen en experts uit de sector om zijn voorstellen te optimaliseren.
Behalve zeer leerrijk vindt De Backer deze dag met Wesley ook heel leuk. “Wesley is een fijne man, een truckchauffeur in hart en nieren en met veel goede wil om samen na te denken over de toekomst van de sector, en ons land. Prachtig!” zegt De Backer voldaan.

De aanpassing voor gebruik v/d snelwegen had er allang geweest al de politiekers niet alleen maar belust zijn op HEBZUCHT ten eigen bate!!!!
‘S nachts zijn de snelwegen bijna ALTIJD TOTAAL leeg. Kunnen de chauffeurs de volgende morgen al op hun eindbestemming zijn!!!! Ook de HELFT minder files en dientengevolge ongelukken. Ze KERMEN altijd om NIETS!!!! uitsluitend voor de publieke opinie!!!!. sr