Nieuws

Afgelopen week kwam ik op LinkedIn een interessant ‘hersenspinsel’ tegen van een vervoerder: betekent de komst van de zelfrijdende truck dat transportbedrijven straks niet meer nodig zijn?

Het was een interessante post van Don de Jong van DON Trucking. Om de precieze gedachtengang van Don even weer te geven zet ik zijn post hier even letterlijk neer: ‘Hersenspinsel: Waarom zouden vervoerders nog moeten investeren in vrachtwagenproducenten die roepen dat ze vol inzetten op zelfrijdende vrachtwagens? Daimler/ Volvo, ik ben niet bereid om daar financieel aan bij te dragen. Daar hebben mijn medewerkers geen belang bij. Hoe denken jullie daarover? Het lijkt prachtig zonder chauffeurs, maar zijn dan vervoerders nog wel nodig? Kan een grote producent, verlader niet zelf zijn zelfrijdende auto beter inzetten?’

Zeker die laatste vraag intrigeert me al een paar dagen. Het is niet moeilijk om het je voor te stellen: de fabrikant die met zelfrijdende trucks het vervoer naar zijn distributiecentrum op zich neemt, en wellicht daarna verder naar hubs of klanten. Zeker met de komst van blockchain is zo’n eigen vervoersplan heel goed te managen. Waarom heb je dan nog een externe vervoerder nodig? Natuurlijk, de transporteur is expert en misschien (nog) beter in staat transport uit te voeren, maar dat er een enorme verandering in de logistiek aankomt door toepassing van moderne voertuig- en internettechnologie is wel zeker. Een paradigm shift, zo u wilt. De vraag is: zouden verladers het vervoer weer naar zichzelf toe trekken als door die technologie het goedkoper (efficiënter) is om het zelf te doen? Dat de rol van de chauffeur zoals we die nu kennen uitgespeeld is dan wel grondig veranderd is wel zeker. Hij wordt een ‘vervoersmanager’, die misschien nog mee kan op het voertuig, maar veel reëler is dat hij het voertuig op afstand in de gaten houdt. Zijn daar wèl mensen voor te porren dan?

Nog een interessante vraag uit de post van Don: als al die truckfabrikanten nu zo hard roepen dat ze inzetten op zelfrijdende trucks, moet ik mijn geld dan wel in hen investeren? Daarmee financier je mogelijk je eigen ondergang! Is wel wat voor te zeggen, maar het probleem is dat álle truckfabrikanten (openlijk dan wel niet) werken aan autonome voertuigen, om nog maar te zwijgen van diverse start-ups die zich roeren in de markt.

Een kanttekening is misschien ook wel op zijn plaats. Ja, autonome voertuigen zijn in ontwikkeling, en fabrikanten beloven van alles. Maar de toepassing van al die moderne technologie in de praktijk van alledag is niet binnen een paar jaar gepiept. Daar gaan nog jaren (decennia?) van discussies over regelgeving en aansprakelijkheid aan vooraf. Wie dan leeft, wie dan zorgt, maar zo een beetje mijmeren over de toekomst kan nooit kwaad. Wat vind jij ervan?

14 reacties op “BLOG: Is de zelfrijdende truck een bedreiging voor het transportbedrijf?

  1. Gert-Jan schreef:

    Waarom ons druk maken om een ontwikkeling die de komende decennia nog niet gaat starten. En dan lees ik met ongenoegen dat we het hier weer hebben over “goedkoper” Waarom leven wij toch in een wereld dat alles goedkoper moet zijn. Duurzaam, genoegzaam, verdraagzaam en vooral inzetten op leefbaar, daar moeten wij ons druk om maken. En dan eerst maar minder uitstoot en minder last door electrisch en op waterstof. Laten de auto fabrikanten eerst daar op focussen. Het vak chauffeur , ik noem het operator, gaat niet uitsterven. Iemand zal altijd in control moeten blijven en niet alleen vanuit een control center

  2. Pim van der Veer schreef:

    Autonome voertuigen – personenauto’s en bedrijfsauto’s in het verkeer zijn voor iedere automobilist/chauffeur die dagelijks op de weg mobiel is, een luchtspiegeling.
    Zowel in het wegtransport als de automobiliteit is er sprake van een vorm van samenleving. Autonome voertuigen zijn daarin dode voorwerpen die voor andere weggebruikers onvoorspelbare obstakels zijn.
    Jammer van de verspilde miljarden, maar voor de automobielindustrie is een auronoom voertuig een Fata Morgana.

  3. Cor van der Endt schreef:

    Ik weet, net zoals zovelen niet wat de toekomst brengt maar veranderingen zijn duidelijk wel op komst.
    Als ZZP-er met 1 auto, hoe ga ik opboksen tegen als het waar mag zijn autonome vrachtauto, ga ik met mijn autonome vrachtauto mee om de deuren van de laadbak nog open en dicht te doen en voor de rest filmpjes kijken wat brengt mij de toekomst?
    Het zelfstandig garage bedrijf wat brengt hun de autonome (vracht)auto? Rijd deze straks hun garage voorbij als de remblokken versleten zijn, denk het wel want de auto word aangestuurd door de fabrikant en deze heeft al geïnvesteerd in eigen werkplekken.
    Komen er ook autonome heftrucken? Zijn we straks alleen nog maar controleur en rode knop drukker voor als het misgaat?
    Wat gaan wij als mens doen, wanneer we geen doel, bezigheid meer hebben in ons leven. Iedere dag vissen met zijn allen gaat ook vervelen en zoveel water en kades hebben we niet als we daar met ons hengeltje gaan zitten.

    Wat brengt de toekomst en hebben alle toekomst voorstel profeten, beleidsmakers en fabrikanten wel voor ogen wat ze met de mensheid van plan zijn.

  4. leo den hertog schreef:

    IK denk dat Pim helemaal gelijk heeft.
    Dat denk ik…….

  5. Rick Mooren schreef:

    Technisch zal het in de verre toekomst misschien mogelijk zijn , maar ik en vele collega’s met mij gaan niet in een auto zitten die door een computer bestuurd wordt.

  6. Spierings Arnold schreef:

    Ik denk dat we straks allemaal zullen vervallen in mobiele eenheden die je kan oproepen om je te verplaatsen, ’n soort autonoom openbaar vervoer. Met NATUURLIJK de diverse overheden een DIKKE financiële vinger in de pap, om het ontstane gat te vullen. 95% van hun inkomsten komen zo ongeveer van het huidige autogebruik!!!!
    OHWEE diegene die dan nog b.v. ’n Old Timer wil hebben of zelf een vervoermiddel die zal nog MEER betalen onder het mom van milieu, CO etc.

  7. kees strien schreef:

    De eerste en de laatste kilometers blijven voorlopig voor de vakman. Sorry dat ik het zeg, veel geleerden willen dat niet horen, die willen treintje spelen op de weg. Vandaar dat theorie en praktijk dikwijls niet sporen.

  8. R. Unij schreef:

    Ooit was een computer alleen voor de hobby nu is die niet meer weg te denken bij vrijwel alle bedrijven. Als je had gezegd in 1500 veel wereldproductie komt in het jaar 2000 uit China had iedereen je voor je gek verklaard.
    De psychologische grens zit in veel dingen dwars en er is nog zat werk.

    En de mens die werkt betaald.

  9. Ruud schreef:

    Ik ben al jaren geen chauffeur meer door omstandigheden maar het transport laat me niet onberoerd. Als ik dit lees over ” autonome” voertuigen; dan rijzen de haten mij ten berge en een misselijk gevoel bekruipt mij. Dat ze een zo mooi beroep willen slopen; ik wordt er niet goed van. Als ik helemaal fit was dan sprong ik zo weer op de wagen om Internationaal te sturen. Gewoon ouderwets laten rijden de mannen en vrouwen op de boel.

  10. rob schreef:

    Las vd week dat de politie in een week 7 honden had en bevrijd uit te hete auto’s door de ruiten van die autos in te slaan. Kan dat ook bij vrachtwagen chauffeurs?????

  11. Marco schreef:

    En zegen voor mij als transport ondernemer. Eindelijk van dat vervelende personeel af.

  12. bert jonkers schreef:

    bert jonkers
    voor het “snelwegtransport”zie ik in de nabije toekomst het zeker wel gebeuren. maar voor de stadsdistributie, zijn de systemen niet opgewassen tegen een chauffeur die anticipeert op alles wat er om hem heen gebeurd. en eigenlijk als 1e punt: waarschijnlijk gaat de wegbeheerder/rdw het geheel alleen rijden niet goedkeuren, ivm veiligheid op de weg.

  13. Michael schreef:

    Nou Marco. Ik mag hopen dat dit een hele slechte grap van je is.
    En anders zegt dat meer over jou als werkgever dan over jouw werknemers. Ik hoop voor je werknemers dat ze eerdaags bij een fatsoenlijke werkgever terecht kunnen. Kan je weer fijn alles zelf gaan doen.

  14. G.F.M. Ooms schreef:

    Ik zelf geloof er niet in, in autonome voertuigen en wel om de volgende redenen:
    Volgens mij werken veel elektronica systemen niet met slechte weersomstandigheden zoals bij gladheid, sterke sneeuwvallen, beijsde en ijssel op het wegdek enz.enz.

    Het is leuk dit autonoom rijdende voertuigen op een afgesloten fabrieksterrein of in de mijnbouw. Hoe willen controlerende instanties zo’n voertuig controleren op bijvoorbeeld de rijtijden wetgeving onderweg; of als men gevaarlijke stoffen vervoerd en zo’n voertuig krijgt een klapband. Nee een chauffeur zal altijd nodig blijven en dus zullen er amper kostenbesparingen gerealiseerd kunnen worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven