Bandenfabrikant Goodyear heeft onlangs bij een grote bandeninspectie gehouden. Bij grensovergang Hazeldonk werden een meer dan 70 voertuigen van verschillende vloten gecontroleerd, inclusief opleggers en aanhangwagens. Meer dan 400 banden werden nauwgezet bekeken, beoordeeld en waar nodig de spanning gecorrigeerd. De resultaten van deze controle bewijzen dat er in de transportwereld nog steeds veel geld wordt verspild door een te lage bandenspanning.
Tijdens de inspectie van Goodyear bleek dat maar liefst 75 procent van de gecontroleerde voertuigen, inclusief opleggers en aanhangwagens, rijdt met minstens 1 band met een te lage bandenspanning. Gemiddeld werd er een onderspanning van 12,8 procent geconstateerd. Bij een dergelijke gemiddelde onderspanning verliest men per jaar 900 euro per truck door verhoogd brandstofverbruik en verhoogde slijtage.
Ymen de Boer, Fleet Business Manager van Goodyear Nederland, zegt hierover: ”Ondanks onze waarschuwingen en aanbevelingen rijdt nog steeds 3 op de 4 vrachtwagencombinaties op een te lage spanning. Dat is niet alleen slecht voor de portemonnee van de vervoerder, maar ook voor de veiligheid van de chauffeur. Een juiste bandenspanning is ook nog eens beter voor het milieu!” Dit kunnen wij vloten heel simpel aantonen met onze brandstofcalculator, alsook het effect op CO2-uitstoot.




Bij maar liefst 10 procent van de gecontroleerde voertuigen bleek, dat zij achterstallig bandenonderhoud hadden. Zo bleek zelfs één voertuig op een lekke band te rijden. Tevens werden alle banden en velgen gecontroleerd op ernstige beschadigingen en op een juiste uitlijning. Twee voertuigen hadden inrijdingen (ernstige beschadigingen in de wang, bij twee andere was er schouderslijtage door verkeerde uitlijning en bij één was een koordbreuk. Daarnaast waren er 2 voertuigen met een bandenspanning van minder dan 7,5 bar. Ook kon bij 10 banden de bandenspanning niet gemeten worden omdat het ventiel defect was. De Boer : “ Achterstallig onderhoud van banden gaat ten koste van de veiligheid en is slecht voor het milieu. Zelfs iets schijnbaar simpels als een kapot of onbereikbaar ventiel zorgt ervoor dat het voertuig een grotere kans maakt op een lekke band (de spanning kan immers niet gecontroleerd worden), waardoor de chauffeur uren oponthoud krijgt en in het ergste geval een ongeluk veroorzaakt. Vaak blijken gestrande vrachtwagens ook veroorzaker te zijn van filevorming hetgeen wordt beperkt door goed onderhoud. Natuurlijk zorgt een te lage bandenspanning voor een te hoog brandstofverbruik en en negatieve impact op de CO2 footprint.”
Tijdens de bandeninspectie bij Hazeldonk was het opvallend hoe bereidwillig de chauffeurs waren om mee te werken aan deze controle. Ook toonden de truckers in het algemeen grote interesse in de verstrekte informatie over het belang van de juiste banden, goede bandenspanning en regelmatige bandencontrole.
Opvallend was dat meer dan 80 procent van de gecontroleerde banden A-merken waren, wat aantoont dat vloten zich sterk bewust zijn van de meerwaarde van deze merken, namelijk het extra rendement dat deze banden bieden en comfort voor de chauffeurs. De banden van B- en C-merken werden dan ook vooral gemonteerd op de trailers, en niet zozeer op de trekkers.
Goodyear is reeds vele jaren actief bij transportbedrijven met wagenparkinspecties. Hierbij wordt gecontroleerd of het juiste type band voor het betreffende soort transport is gemonteerd en of het juiste type band op de juiste as zit. Daarnaast wordt gelet op bandenspanning en indien noodzakelijk, direct gecorrigeerd. Ook worden de banden gechecked op profieldiepte en op beschadigingen. Om te weten te komen of deze Quality Controls bij wagenparkinspecties representatief zijn voor de transportbranche, deed Goodyear After Sales deze algemene inspectie bij grensovergang Hazeldonk.