Hankook: ‘Banden moet je niet wegdoen als ze nog goed zijn’ • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Hankook: ‘Banden moet je niet wegdoen als ze nog goed zijn’

Hankook presenteert zich op Transport Compleet in Hardenberg het liefste als partner voor vervoerders. “Want veel meer dan banden verkopen willen we de vervoerder helpen bij het juiste gebruik van banden. We zien nog veel te veel transporteurs die te vroeg afscheid nemen van hun banden en zo onnodig veel kosten maken. Als je weet wat je met er met vernieuwing en herprofileren haalbaar is, zou je wel twee keer nadenken”, zeggen Guy Heywood, vice-president TBR sales & marketing Hankook Europe en Hielke van der Scheer, sales director Hankooktire Nederland.

In Gorinchem, op Transport Compleet in september vorig jaar, maakten we voor het eerst kennis met de nieuwe SmartFlex 51 serie. Even het geheugen opfrissen: de AH51 is voor de stuuras en de DH51 is voor de aandrijfas. Deze nieuwste toevoegingen aan de SmartFlex-serie bieden respectievelijk 15 en 20 procent langere levensduur in vergelijking met de voorgaande modellen, ze kunnen zichzelf herprofileren en zijn voorzien van 3D technologie. “Maar ik wil eerst nog even terug naar het designproces”, zegt Heywood. “Daar gebruiken we tegenwoordig AI voor. Dat betekent dat we digitaal kunnen ontwerpen met behulp van heel veel data. We kunnen veel sneller ontwerpen, maar ook eindeloos tweaken om het juiste design van de band te vinden. Dus een beter ontwerp in minder tijd. Het loopvlak stellen we samen met 3D metal parts. We bouwen het loopvlak op in diverse lagen. Dat betekent bij slijtage dat er altijd nóg een laag onder zit, waardoor de prestaties tot de laatste millimeter loopvlak goed zijn. Bij bijvoorbeeld remmen op nat wegdek of de wegligging in bochten op nat wegdek is de SmartFlex 51 serie zo goed als ongeëvenaard.” De toepassing van nieuwe technieken en materialen in de banden van Hankook neemt alleen maar toe. “Later dit jaar komen we met nog meer banden voor de lange afstand, maar ook een nieuw segment tussen regional en long haul en een slimme band voor elektrische trucks. Als dat gerealiseerd is, laten we zeggen februari volgend jaar, dan bestaat in minder dan twee jaar tijd 90 procent van onze sales uit duurzame banden met de nieuwste technieken en lage TCO.”

Hielke van der Scheer (links) en Guy Heywood van Hankook

Goede fles wijn

Bandenvernieuwing en herprofilering blijkt onveranderd belangrijk voor Hankook. “Maar niet zozeer voor ons, maar voor de klant. Als je niet kijkt naar hergebruik van de band, gooi je geld weg. Echt. Een Hankook band kost 400 euro. Waarom zou je hem al wegdoen als hij nog geld waar is. Ik maak altijd de vergelijking met een goede fles wijn, van laten we zeggen dezelfde prijs. Die fles gooi je toch ook niet weg als er nog een goed glas in zit? Dat is zonde, en zo is het met truckbanden ook. Hankook wil graag een partner zijn om met fleetowners of dealers uit te vinden hoe je de banden het beste kan gebruiken. Duurzaamheid staat voor ons hoog in het vaandel. Ik verkoop liever 600 banden die we dan met retreading en regrooving helemaal op rijden, dan dat ik 1000 banden verkoop die niet optimaal gebruikt worden. Dat is in niemands belang”, aldus de immer bevlogen Heywood. Daarom gelooft Hankook ook nog steeds in retreading, terwijl veel andere bandenmerken zijn afgehaakt door de tsunami aan goedkope Chinese banden op de Europese markt. “Wij bieden nog steeds retreading, omdat we geloven in duurzaamheid en denken aan de TCO van de ondernemer”, benadrukt Heywood.”7 mm extra rubber, een karkas ontworpen om te retreaden. Dat gooi je toch niet weg?”

Toolbox

Om zijn woorden te ondersteunen showt hij de VALObox, een digitale tool die verkopers van Hankook bij zich hebben waarin een TCO-calculator zit. Met een paar eenvoudige parameters laat Heywood zien dat met vernieuwing en herprofilering vele tienduizenden, misschien wel honderdduizend euro aan besparingen mogelijk zijn.

Schaarste

Hankook is er van overtuigd dat het zich met haar verbeterde producten nu kan meten met alle merken. “We hoeven niet langer ons bescheiden op te stellen. We kunnen ons meten met alle andere bandenmerken. Hankook is aantoonbaar beter”, aldus Van der Scheer. Dat neemt niet weg dat ook Hankook te maken heeft moeilijkheden. De verminderde logistiek vanuit Azië, het gebrek aan grondstoffen vanuit Rusland en Oekraïne speelt ook hen parten. “Er komen nu zo’n 145.000 banden per maand binnen, het gaat weer wat beter. Maar nog steeds kan ik elke band die binnen komt wel twee keer verkopen, dus er blijft schaarste. Tegelijk neemt de prijs toe, dit jaar al zo’n 25 procent. Dat scheelt ook in het eindresultaat voor Hankook. Vorig jaar is ons bedrijf zo’n 38 procent ingeteerd op de winst”, schetst Heywood.

KTO

Hankook richt zich nu op het midden- en lage segment van de transportmarkt. “De KTO (kleine transport ondernemer) zeg maar”, aldus Van der Scheer. “Dat zijn bedrijven met een beperkte mankracht, voor wie intensief bandenbeheer soms net een stapje te ver is. Daarom zijn we blij met de betrokkenheid van TLN, die ons met die bedrijven in contact kan brengen. Ook voor hen willen we graag een bandenpartner zijn, die helpt met het optimaliseren van het bandenbeheer. Want de beste banden hebben we al, maar ondernemers kunnen met de juiste begeleiding veel mee waar voor hun geld krijgen.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer