Ga naar hoofdinhoud

Branche: “Aanleg A4 zo snel mogelijk van start”

Volgens EVO, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) bewijzen rapporten die donderdag door Rijkswaterstaat zijn gepresenteerd dat de aanleg van de A4 Midden-Delfland meteen kan beginnen.

wegwerkzaamhedenDe organisaties hebben bovendien becijferd dat door het ontbreken van deze verbinding en het vervolgtraject van de A4 tussen Klaaswaal en Beneluxplein per jaar 155 miljoen kilometer wordt ‘omgereden’. Dit betekent jaarlijks bijna 50 duizend ton aan extra onnodige CO2-uitstoot en meer dan 18 miljoen liter extra brandstof.

In deze berekening is de schade door filevorming nog niet eens meegerekend. De organisaties wijzen er bovendien op dat een verlenging van de A4 Midden-Delfland ‘slechts’ een traject is van 6,7 kilometer. Ter vergelijking: per jaar wordt er in Nederland alleen al zo’n 1.500 kilometer aan gemeentelijke wegen aangelegd. 
Ook de economische schadecijfers tonen de noodzaak van aanleg aan. EVO en TLN hebben in hun Economische Wegwijzer in 2007 becijferd dat de files op de A13 het Nederlandse bedrijfsleven jaarlijks een schadepost van 18 miljoen euro opleveren. Deze kosten worden uiteindelijk door de consument betaald. De problematiek wordt bovendien onderstreept door het feit dat de A13 in 2008 volgens de Verkeersinformatiedienst op nummer 1 in de Filetop 50 stond.

De organisaties ondersteunen dan ook de actie van de Stichting “Vrienden van de A4” die vandaag van start is gegaan op de website http://www.a4middendelfland.nl/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer