Ga naar hoofdinhoud

Duitsland past Maut-vrijstelling gastrucks aan

De Duitse BAG heeft nieuwe regels gepubliceerd voor de Maut-vrijstelling van trucks op aardgas, gecomprimeerd aardgas (CNG) en vloeibaar aardgas (LNG). Sinds 1 januari van dit jaar zijn trucks op gas in Duitsland vrijgesteld van Maut, maar nu worden de regels zo aangepast dat niet alle gastrucks daar onder vallen.

De nieuwe regels gelden per 1 oktober jl., maar er is in de meeste gevallen geen reden tot paniek. De BAG concludeerde bij controles dat er nogal eens Maut-vrij werd gereden, terwijl niet aangetoond kon worden dat het voertuig ook daadwerkelijk op gas reed. Het gaat dan voornamelijk om voertuigen met een bivalente aandrijving, dus diesel èn gas, en dan ook nog eens om voertuigen bij wie de aandrijving op gas achteraf is aangebracht.

Sowieso vallen monovalente trucks (aandrijving alleen op gas) en bivalente trucks (LNG/diesel) die geregistreerd zijn onder P3, onder de Maut-vrijstelling. Bivalent aangedreven voertuigen die zowel op gas als diesel kunnen rijden moeten voldoen aan een minimum volume voor de brandstoftanks. Bij aardgas is dat 300 liter en bij LNG 115 kg. Dat betekent dat bijvoorbeeld de Volvo FH met zowel een diesel- als een aardgastank Maut-vrij blijft, want de kleinste LNG-tank bij de Volvo is 115 kg.

Bij dat volume gaat de BAG er vanuit dat er voornamelijk op aardgas wordt gereden. Maut-uitbater Toll-Collect heeft overigens een lijst met Mautvrije voertuigen samengesteld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer