Ga naar hoofdinhoud

Synthetische brandstoffen kunnen carbon footprint transport verminderen

Synthetische brandstoffen, gemaakt met behulp van CO2 uit de lucht, landbouwafval of biomassa, kunnen de transportsector helpen minder afhankelijk te zijn van fossiele brandstoffen en de nul-doelstelling voor broeikasgasemissies te halen.

Dat staat in een beleidsbriefing van de Britse Royal Society  die onlangs werd gepubliceerd. Daarin werd het potentieel van synthetische brandstoffen uiteengezet om de overgang naar duurzamere brandstoffen in de komende 20 jaar te helpen, op een moment dat de vraag naar transport zal toenemen.

Het rapport is opgesteld door een groep van wetenschappers, onder meer van de Universiteit van Bath. Terwijl sommige sectoren in vervoer en delen van de energiesector op elektriciteit overgaan, missen accu’s de benodigde energie-output voor sectoren zoals scheepvaart, luchtvaart of vrachtvervoer, waar grote ladingen over lange afstanden moeten worden getransporteerd.

Synthetische brandstoffen kunnen volgens het rapport een alternatief bieden, aangezien ze kunnen worden vervaardigd met een vergelijkbare energiedichtheid als conventionele fossiele brandstoffen. Ze kunnen ook worden gebruikt als een “drop-in” -vervanger voor vliegtuigbrandstof of diesel, zonder dat een grote aanpassing van motoren of brandstofinfrastructuur nodig is. Het rapport gaat in op twee soorten duurzame synthetische brandstoffen: electrofuels (efuels) en synthetische biobrandstoffen.

Efuels worden gemaakt door waterstof te combineren met koolstofdioxide, uit directe luchtafvang of uit industriële uitlaatgassen. De waterstof is dan geproduceerd met behulp van duurzame elektriciteit.

Synthetische biobrandstoffen kunnen worden gemaakt van biologisch materiaal, zoals afval van bosbouw of landbouw, of van de verwerking van bestaande biobrandstoffen, zoals ethanol.

Hoge productiekosten – twee tot vijf keer zo duur als groothandelsprijzen voor fossiele brandstoffen – en inefficiënties in het productieproces hebben tot nu toe beperkt gebruik van synthetische brandstoffen.

Hernieuwbare elektriciteit is goedkoop en overvloedig – zoals zonne-energie in Noord-Afrika. Daarom kan de productie en export van bulkbrandstoffen economisch zinvol zijn. Op langere termijn kunnen deze brandstoffen een manier zijn om Europa te helpen zijn doelstellingen voor de zero-emissie van CO2 te halen, door elektriciteit uit kernenergie te gebruiken om waterstof of ammoniakbrandstoffen te genereren.

Belangrijke onderzoeksproblemen die in het rapport worden genoemd, zijn onder meer het verbeteren van het begrip van de technieken en materialen die bij katalyse worden gebruikt; produceren van goedkope koolstofarme waterstof op schaal, en het ontwikkelen van bronnen van concurrerend geprijsde koolstofarme energie.

Professor Matthew Davidson was de vice-voorzitter van de stuurgroep Synthetische brandstoffen die het rapport produceerde. Hij zei: “Synthetische brandstoffen zouden een tussentijdse oplossing kunnen bieden om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen door moeilijk te benaderen vervoerswijzen zoals de luchtvaart te ‘defossiliseren’.”

“Deze brandstoffen hebben het voordeel dat ze bekende technologieën en bestaande infrastructuur gebruiken. Verder onderzoek zal nodig zijn om de kosten te drukken en de efficiëntie van de productie van synthetische brandstof te verhogen – ze zijn momenteel duurder dan fossiele brandstoffen en vereisen grote hoeveelheden goedkope duurzame elektriciteit.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer