fbpx Ga naar hoofdinhoud

CB vergroent en begint met Lean & Green Start

Logistiek dienstverlener CB gaat voor duurzaam vervoer. Het heeft daarin ook al flink stappen gezet, plus een concreet doel voor 2020: 40 procent minder CO2- en 80 procent minder fijnstofuitstoot. Dinsdag ontving CB alvast de Lean & Green Star voor het bereiken van de eerste 20 procent CO2-reductie. Voor later dit jaar staat onder meer een eigen elektrische bakwagen op het programma.

CB bereikt de reductie van CO2 en fijnstof met verschillende initiatieven: door slimmer samen te werken voor minder kilometers, door de juiste keuzes voor brandstof en type vervoermiddel en door coaching van chauffeurs op duurzaam rijden. Hieronder en in een infographic zijn de initiatieven samengevat.

Tot 5 jaar geleden deed CB al het vervoer zelf, nu werkt het bedrijf intensief samen met andere vervoerders. “Het gaat erom”, zegt Arjan de Jong manager vervoer bij CB, “dat we pakketstromen bundelen. Elke dag beoordelen we met eigen software welke zendingen we zelf doen en welke we uitbesteden, voor de minste kilometers en daarmee de laagste prijs en CO2- en fijnstofuitstoot.”

In drukbevolkte binnensteden is schoon elektrisch transport extra waardevol. Daarom levert CB in verschillende steden zendingen af aan de rand van de stad. Elektrische voertuigen van een lokale partner garanderen vervolgens CO2-neutrale aflevering en nul fijnstofuitstoot. In Culemborg bezorgt CB een eigen elektrische bakfiets.

In samenwerking met Shell gebruikt CB de brandstof GTL (Gas-To-Liquid) voor transport in de Randstad. De brandstof is schoner, reukloos en zorgt voor minder geluidsoverlast. CB verkent bovendien een overstap naar HVO (Hydrotreated Vegetable Oil), een brandstof uit afvalstoffen. Dit levert een verdere CO2-reductie van 17 procent.

CB heeft voor het langeafstandswerk zijn eerste LNG-vrachtwagen gekocht. Deze schone vrachtwagen zorgt voor 20 procent besparing op CO2-uitstoot vergeleken met dieselvrachtwagens (Euro3). En voor liefst 96 procent minder fijnstofuitstoot. Als het bevalt vervangt CB ook zijn andere vijf trailers voor lange afstanden.

De nieuwste generatie dieselmotoren in vijftig nieuwe CB-bakwagens zorgt voor een daling in fijnstofuitstoot. “Er is helaas nu nog geen goede businesscase voor andere bakwagens dan dieselvrachtwagens”, stelt De Jong vast. “Daarom hebben we nog een keer nieuwe dieselvrachtwagens gekocht die wel een stuk milieuvriendelijker zijn dan de voorgangers.” Met deze nieuwe motoren boekt CB een besparing van 96 procent op de fijnstofuitstoot ten opzichte van de Euro5-motoren.

Pas over een paar jaar komen de eerste serie-geproduceerde elektrische bakvrachtwagens op de markt. Maar CB wil nu elektrisch rijden. De Jong: “Daarom hebben we de samenwerking gezocht met een innovatief bedrijfje dat voor ons een unieke, elektrische bakwagen maakt. Die eerste wagen rijdt naar verwachting in 2019 in Amsterdam, waar we dan 100 procent CO2-neutraal en met 0 procent fijnstofuitstoot leveren.”

Dankzij slimme software kan CB precies het rijgedrag van chauffeurs volgen en daarop coachen. Resultaat: een aanzienlijke daling in het brandstofgebruik, -3,2 CO2-uitstoot en veilige ritten.

De Jong verwacht met deze mix van maatregelen en projecten in 2020 de ambitieuze doelstellingen te halen van 40 procent CO2- en 80 procent minder fijnstofuitstoot. “Belangrijke succesfactor: verduurzaming en verbetering van rendement gaan bij CB hand in hand.”

Dinsdag 16 april 2019 kreeg CB de Lean & Green Star voor het aantoonbaar realiseren van minimaal 20 procent CO2-reductie in 5 jaar. De ambities van CB moeten in de nabije toekomst leiden tot de tweede en derde ster (nog eens 10 procent reductie in 3 jaar en nog eens 5 procent in 2 jaar).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer