Onlangs werd bekend dat VDL Groep samen met Toyota een vrachtwagen met waterstoftanks en brandstofcel heeft vervaardigd. Logistiek dienstverlener Ceva Logistics gaat deze waterstoftruck in de praktijk testen.
Ceva gaat de truck gebruiken in de tweede helft van 2023. Het pilotprogramma stelt Ceva in staat om de waterstofcel-trucks verder te evalueren, vooruitlopend op de wereldwijde industrialisatie van de brandstofceltechnologie, die tegen het einde van dit decennium van start zou moeten gaan.
Ceva’s aankoop van het prototype zal gedeeltelijk worden gefinancierd door het Duitse Ministerie voor Digitaal en Transport met 383.923,20 euro in het kader van het subsidieprogramma ‘Klimaatvriendelijke bedrijfsvoertuigen en infrastructuur (KsNI)’.
Deze langetermijnproef zal een belangrijke rol spelen bij de beoordeling van zowel de voordelen van waterstof voor vervoer over de weg als de ontwikkeling van een duurzame waterstofinfrastructuur in Europa. Ceva zal de prestaties van de waterstof-brandstofceltechnologie in vergelijking met traditionele dieseltrucks bestuderen en potentiële gebruikssituaties identificeren. De brandstofcel-waterstoftruck zal worden toegewezen aan een speciale stroom tussen twee TME-locaties en zal worden gevoed met waterstof afkomstig van bestaande stations die tussen de locaties beschikbaar zijn. Dankzij de HFC-truck verwacht Ceva zijn CO2-voetafdruk met ten minste 690 ton CO2 te verminderen tijdens de testperiode van vijf jaar.

De HFC test maakt deel uit van Ceva’s inspanningen om een reeks initiatieven te implementeren in zijn grondactiviteiten om de uitstoot te verminderen door het gebruik van elektrische voertuigen (EV’s), biogas en biobrandstoffen uit te breiden, het testen van trucks met waterstof brandstofcellen en andere koolstofarme trucks en de overgang van in aanmerking komende volledige vrachtwagenladingen naar zijn spooroplossingen. Naast het testen van HFC trucks, is het bedrijf van plan om zijn vloot van elektrische voertuigen (EV’s) uit te breiden naar 1.450 tegen het einde van 2025. Ceva Logistics maakt deel uit van de CMA CGM Groep, die zich tot doel heeft gesteld om in 2050 net zero te zijn. De Groep zet zich in voor de energietransitie in de scheepvaart en is een pionier in het gebruik van alternatieve brandstoffen.
Luc Nadal, managing director voor Europa, Ceva Logistics, zei: “We hebben een langdurige relatie met Toyota Motor Europe en samen met hen een actieve rol spelen in dit decarbonisatieproject is een belangrijk moment voor ons en voor onze sector. Onlangs lanceerden we de ECTN (European Clean Transport Network) alliantie met Sanef en Engie, en onlangs kondigden we ook ons wereldwijde engagement aan voor een veel grotere EV-vloot. De aankondiging van vandaag is dus opnieuw een voorbeeld van Ceva’s toewijding om samen te werken met grote merken om betere manieren te vinden om grondvracht te vervoeren. We willen allemaal elke kans aangrijpen om het grondtransport in Europa en de rest van de wereld koolstofvrij te maken.”