Mytraco uit Bilzen (België) heeft onlangs een nieuwe Iveco S-Way in gebruik genomen. Het is de tweede S-Way in het wagenpark van de Vlaamse transportonderneming. De wagens werden afgeleverd door Charles Feijts Bedrijfswagens te Born.
De samenwerking tussen CFG en Mytraco begon met de aanschaf van de opvallende Iveco Strator, de door CFG ontwikkelde torpedo. “Daar hebben we vier jaar naar volle tevredenheid mee gereden”, vertelt Mytraco-oprichter en eigenaar Yves Valkeners. De keuze om nieuwe Iveco’s aan het wagenpark toe te voegen was dan ook geen moeilijke. “We vinden de nieuwe S-Way een mooie verschijning én hij is leverbaar met een 570 pk sterke motor.”

Inmiddels heeft Mytraco dus twee Iveco S-Way’s in het wagenpark. Onlangs werd het tweede exemplaar in gebruik genomen. En ze hebben er bij het bedrijf iets speciaals van gemaakt. Op de vraag wat er allemaal aan de trucks is aangepast, antwoordt Valkeners met een wedervraag: “Wat is er eigenlijk niet aangepast?” In het kort: meegespoten kastenwanden aan de achterkant, een andere bumper, speciale verlichting, meegespoten chassisvlonder, aluminium velgen en een fraai verlicht Iveco-logo. In de kleurstelling houdt Mytraco het juist rustig: wit. “Ik houd niet van al te drukke kleuren.”
De twee Iveco’s zijn volledig luchtgeveerd, hebben een FPT 13 liter 570pk motor, een ZF Traxon 12 versnellingsbak met intarder en zijn voorzien van een dubbele PTO voor kipper en compressor. Qua uitrusting zijn de trucks voorzien van een verwarmde en geventileerde Hi-Comfort chauffeursstoel met lederen bekleding, climate control, geïntegreerde standairco, koelkast inclusief vriesgedeelte en Night Lock systeem.
De eerste Iveco S-Way van Mytraco rijdt sinds medio 2021 voor het bedrijf en was ook al flink naar de hand gezet. Van een afstandje mogen ze op elkaar lijken, wie even de tijd neemt ziet de nodige verschillen. Neem bijvoorbeeld het Magirus Deutz-logo op de plek waar normaal het Iveco-logo te vinden is, of de andere kleur voor de zonneklep en de spiegels. Zo onderscheiden de wagens zich op een subtiele wijze van elkaar. En dat valt truckliefhebbers en collega-transporteurs toch op. “Onlangs kreeg ik nog een mail met de vraag waar ik dat verlichte Magirus Deutz-logo vandaan had.” Dat blijkt maatwerk te zijn: “De toren in het logo komt van een oldtimer.”
Chauffeur op de nieuwste Iveco S-Way is Bart Bielen. Hij rijdt voornamelijk in Noord-Frankrijk en België. De andere S-Way, met het Magirus Deutz-logo, wordt bestuurd door Thierry Dingens.
Niet alleen heeft Mytraco twee nieuwe Iveco’s, het bedrijf heeft ook een prachtig nieuw pand in Bilzen, dat ligt in de driehoek Hasselt-Genk-Maastricht. Het fraaie pand is onlangs opgeleverd en men is nog druk bezig aan de inrichting. Valkeners legt uit: “Wij woonden ook bij ons vorige bedrijfspand en dat is niet altijd ideaal, want zo kun je werk en privé wel heel lastig gescheiden houden. Naast ons zat een bedrijf in grondwerken en dat had behoefte aan uitbreiding. Zij hebben ons pand overgenomen en wij zijn bedrijfsmatig naar het andere einde van de straat verhuisd.”
Yves Valkeners (49) is al vanaf zijn achttiende chauffeur, in de voetsporen overigens van zijn vader. “Ik heb mijn rijbewijs gehaald in legerdienst en daarna ben ik gaan werken als chauffeur.” In 2001 begon hij samen met zijn vrouw Linda met Mytraco. Inmiddels werkt hun jongste dochter Amber ook in de zaak. “Je kunt dit wel een uit de hand gelopen hobby noemen.” Zelf zit hij doordeweeks voornamelijk op kantoor om alle vrachten te plannen. “Maar ik probeer elke week nog wel een rit te maken, bijvoorbeeld op zaterdag. Doordeweeks kom ik daar echt niet aan toe, dan staat de telefoon niet stil. Op zaterdag gelukkig wel.”
Mytraco heeft momenteel 13 eigen auto’s rondrijden en zet ook een aantal charters in. De wagens vervoeren voornamelijk bulkgoederen. De meeste auto’s zijn dan ook kippers of voorzien van een bulkcontainer. Yves Valkeners: “We vervoeren onder meer cement, glas, grind, granulaten en ook sojabonen.”