Ga naar hoofdinhoud

Foto’s: Moeijes met nieuwe Actros als LZV naar Duitsland

Moeijes Internationale Transporten heeft haar wagenpark versterkt met een Actros 1848 LLS-trekker met GigaSpace-cabine, die als LZV groenten, fruit, planten en bloemen vervoert naar Duitsland. Daarmee past de door Gomes Trucks geleverde truck perfect in het kernconcept van het Zwaagse bedrijf: geconditioneerd transport met een groot volume.

Bij Moeijes Internatonale Transporten gaat men voor een zo efficiënt mogelijk transportproces. Dat is niet alleen te zien aan de configuratie van de trailers en aanhangwagens, waardoor een maximale lading van 115 m³ mogelijk is. Dit streven naar efficiëntie komt ook terug in de keuze voor trucks op basis van brandstofverbruik. “De Actros laat al jaren in onze praktijk zien de zuinigste te zijn. Ook de brandstofprestaties van de nieuwe generatie zijn veelbelovend”, verklaart directeur René Moeijes het groeiende aandeel Mercedes-Benz trucks in hun vloot. De truck zal worden ingezet als LZV naar Duitsland. Vanwege de strenge LZV-eisen in Duitsland is een speciale configuratie vereist. Waar in Nederland dergelijke combinaties een maximaal treingewicht van 60 ton mogen hebben, daar geldt in Duitsland een maximum van 40 ton. Daarom beschikt de combinatie over ‘slechts’ 6 assen, in plaats van 8. “In de komende tijd gaan we de inzet van deze LZV op onze routes evalueren. Wellicht volgen er daarna meer combinaties in deze configuratie.”

Dat de Actros wederom zuiniger is dan zijn voorganger, komt door de innovatieve systemen waarmee de truck is uitgerust. Zo beschikt het model standaard over de doorontwikkelde Predictive Powertrain Control (PPC), de adaptieve cruisecontrol die nu ook bochten identificeert en daarop reageert. Hiermee is een brandstofbesparing tot maar liefst 5% mogelijk. Bovendien zorgt de aanwezigheid van de MirrorCam voor een extra gestroomlijnde cabine, waardoor de nieuwe Actros tot 1,5% zuiniger is. “Maar het belangrijkste is natuurlijk dat de MirrorCam voor een veiligere situatie voor chauffeur en weggebruiker zorgt. Je merkt in de praktijk dat je veel meer overzicht hebt door dit camerasysteem”, benoemt Moeijes. “Niet alleen wordt de hele combinatie beter in beeld gebracht, ook blokkeren de grote spiegels niet meer het zicht vooruit. De MirrorCam verkleint  in combinatie met SideGuard Assist de dode hoek enorm.” Dit laatstgenoemde assistentiesysteem detecteert voetgangers, fietsers en stilstaande objecten in de dode hoek en waarschuwt de chauffeur.

Moeijes Internationale Transporten is gespecialiseerd in geconditioneerd transport van voornamelijk groenten, fruit, planten en bloemen. Het transportbedrijf, dat gevestigd is in het Noord-Hollandse Zwaag, beschikt over een wagenpark van 82 vrachtwagens, waarvan 29 Mercedes-Benz trucks.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer