CWS Nederland heeft heel exclusief een Ford F-Max trekker in gebruik genomen. Omdat deze trekker nog niet gedistribueerd wordt in Nederland, vond leasingpartner Fraikin een oplossing bij Genkse Ford-distributeur CTSL. Hoewel er momenteel lange levertijden zijn voor trekkers, kon zo alsnog snel een kwalitatief en betaalbaar voertuig afgeleverd worden.
CWS Nederland is specialist op het gebied van hygiëne en bedrijfskledij, voor een gezonde en veilige werkomgeving. Medewerkers zijn dagelijks op de baan om zeep, handdoekrollen, toiletpapier en dergelijke te verdelen bij klanten. Voor een deel van haar vloot doet CWS Nederland al zes jaar lang een beroep op professionele voertuigen van Ford, waaronder bestelwagens en bakwagens. Sinds deze zomer bevat de vloot ook als eerste in Nederland de volledig elektrische E-Transit bakwagen van Ford Pro.
Primeur
Na die primeur is het nu de beurt aan de F-Max trekker, die op deze manier geïntroduceerd wordt op de Nederlandse markt. Het voertuig vervangt een ouder model en wordt ingezet voor het transport van goederen tussen de wasserijen en depots van CWS Nederland. “Het vinden van dergelijk voertuig was op korte termijn geen evidentie”, weet Joël Van Vaerenbergh, commercieel directeur bij Fraikin. “Dankzij een samenwerking met Ford-distributeur CTSL uit Genk zijn we er echter in geslaagd om een betaalbare, snel leverbare trekker te vinden. Het is een zeer kwalitatief voertuig, uitgerust met slaapcabine, koeling, navigatiesysteem en dubbele brandstoftank.”

Bij CWS Nederland is men blij dat er een oplossing bij Ford gevonden werd. “Als trouwe Nederlandse partner van Ford Trucks willen we graag ons wagenpark zo veel mogelijk bij één merk houden”, aldus Monique Visscher, fleet coördinator bij CWS Nederland. “Hoewel de F-Max officieel nog niet leverbaar is in Nederland, hebben we er dankzij de oplossing van Fraikin toch een in onze vloot.”
Lagere investeringskosten
CWS beheert intussen al tien jaar het wagenpark via operationele leasing. Binnen de Benelux zijn 150 voertuigen in leasing via Fraikin, waarvan 95 in Nederland. “We maken voornamelijk gebruik van de operationele leasingformule omwille van de lagere investeringskosten”, motiveert Visscher. “Jaarlijks vervangen we zo’n 30 à 40 voertuigen. Het zou een enorme kost zijn om telkens nieuwe voertuigen te moeten aankopen. Via operationele leasing kunnen we onze kosten beter spreiden, wat belangrijk is voor onze cashflow. Bovendien biedt leasing de mogelijkheid om andere investeringen te doen.”
Via operationele leasing kunnen we onze kosten beter spreiden, wat belangrijk is voor onze cashflow. Bovendien biedt leasing de mogelijkheid om andere investeringen te doen. – Monique Visscher, fleet coördinator CWS Nederland
Op termijn wil CWS Nederland de vloot met lichte vrachtvoertuigen verder elektrificeren, zodat de CO2-uitstoot van het bedrijf verder afneemt. Als onderdeel van die verduurzamingsoperatie worden volgend jaar twaalf nieuwe E-Transit bestelwagens in gebruik genomen. “Voor zwaardere voertuigen is er momenteel nog geen geschikt elektrisch alternatief waarvan de autonomie groot genoeg is. Die autonomie is belangrijk voor onze actieradius: we willen onze dienstverlening naar klanten toe niet in het gedrang laten komen. We blijven de nieuwste elektrische voertuigtypes echter van dichtbij opvolgen”, besluit Visscher.
Fraikin is de Europese marktleider in de allround verhuur en leasing van bedrijfsvoertuigen en bestelwagens. Het verhuurt voertuigen op korte en lange termijn en biedt een full-servicepakket aan om klanten volledig te ontzorgen. Fraikin beschikt over jarenlange ervaring en kennis van verhuur- en lease-oplossingen voor zowel kmo’s als grote bedrijven. Het kan een merkonafhankelijk wagenpark met meer dan 58.000 voertuigen beschikbaar stellen, van bestelwagens, trekkers en vrachtwagens over koelwagens, kiepwagens en vuilniswagens tot ziekenwagens en kraanwagens. Met een aanpak waarin de klant centraal staat, ondersteunt Fraikin bedrijven bij de reductie van de totale gebruikskosten van het wagenpark.
Best aardig ding, maar zou hem principieel niet kopen. Kan me nog goed herinneren dat Ford een aantal jaren geleden zijn fabrieken in Genk sloot, 5000 man op straat en nooit meer aan de gang (voornamelijk van Turkse afkomst). In dezelfde periode gaf de EU een megasubsidie voor een Ford fabriek in Turkije Waanzin ten top, hier de lasten en daar de lusten.