Dat chauffeurs tegenwoordig veel meer comfort verwachten in de cabine van een moderne truck is een feit. Deze comfort verhogende zaken zoals, magnetrons, koffiezetapparaten en de nodige beeld[1]schermen zorgen echter soms ook voor problemen. Met name in de winterperiode wordt er flink ge[1]bruik gemaakt van de accu, waardoor het voertuig kan kampen met (op)startproblemen. Lesscher Transport uit Deurningen zocht en vond een oplossing.
“Wij geloven in een comfortabele werkomgeving voor onze chauffeurs, maar uiteraard moet de continuïteit ook gewaarborgd blijven”, aldus Jos Lesscher, directeur van het gelijknamige transportbedrijf. Met dit uitgangspunt meldt Jos zich in februari van dit jaar bij Peter Nijhuis van Heisterkamp Truckservice om samen te kijken naar een oplossing.

Een stap extra zetten
“Naast reguliere reparatie en onderhoudswerkzaamheden zien wij vooral uitdaging in het bieden van innovatieve oplossingen voor onze klanten”, vertelt Nijhuis. “Op de vraag van Jos moest ik direct den[1]ken aan de Green Energy zonnecellen die wij recent via Wijlhuizen in ons leverprogramma hebben opgenomen. Vaak wordt naar deze oplossing gekeken vanwege het reduceren van CO2 uitstoot, maar ook voor het ondersteunen van de accu in een voertuig is deze oplossing uitstekend geschikt.”
Recent bouwde Heisterkamp een nieuwe en prachtige vuurrode DAF XG+ op voor Lesscher Transport uit Deurningen. Bij het gereed maken van het voertuig is direct een Green Energy zonnecelset gemon[1]teerd. Deze zonnecellen zijn extreem dun (de panelen zijn slechts enkele millimeters dik) en flexibel. Hierdoor zie je de panelen vrijwel niet zitten én kunnen ze probleemloos op het glooiende oppervlak van de spoiler en het dak van de cabine worden gemonteerd. “Zeker bij de hoge DAF XG+ een extra pré, omdat je anders al snel de maximale hoogte overschrijdt”, zegt Edward Canestri, key-account-manager bij Wijlhuizen en specialist op het gebied van Green Energy producten.

Plug and play
Ondanks dat het wellicht ingewikkeld lijkt zijn de panelen van Green Energy relatief eenvoudig te in[1]stalleren. “Voor een gekwalificeerde monteur is het bijna plug and play”, lacht Peter Nijhuis. “En door de meegeleverde omvormer is ook op elk moment duidelijk wat de opbrengst van de panelen is.”
Montage van de panelen zelf is ook een fluitje van een cent met de speciaal ontwikkelde lijm. Deze blijft flexibel, waardoor de werking gewaarborgd blijft en de panelen goed blijven hechten.
De toekomst
Jos Lesscher is blij met het meedenken van Heisterkamp Truckservice in zijn vraagstuk en kijkt uit naar de eerste resultaten. “Onze behoefte was het waarborgen van de continuïteit van onze voertui[1]gen, maar nu we gestart zijn, volgen we ook de besparing op brandstof en uitstoot van CO2 op de voet. Het is mooi om met deze duurzame oplossing ook onderdeel te kunnen zijn van de energietransitie, helemaal omdat het ook economisch te verantwoorden is”. Nijhuis is het volledig eens met Jos Lesscher: “Al met al is dit een hele praktische oplossing met een groen randje.”
