De Spaanse logistiek dienstverlener Primafrio test momenteel een aangepaste DAF XG in het kader van het Longrun-project van de Europese Commissie. De opvallende DAF kun je momenteel in Europa tegenkomen.
De nadruk binnen de proef ligt op het langdurig gebruik van de duurzame diesel HVO. In Spanje is HVO nog maar mondjesmaat verkrijgbaar, maar Grupo Primafrio kan tanken bij een tankstation in Andamur La Junquera-Llers.
Primafrio heeft de DAF XG van DAF Trucks ontvangen bij hete hoofdkantoor in Eindhoven en is daarna naar Spanje gereden. In de veldproef wordt 15.000 km per maand gereden om het gebruik en het effect van HVO te testen. Voor de volgende 12 maanden wordt met HVO een CO2-reductie van 137,5 ton CO 2 verwacht , wat neerkomt op een reductie van de uitstoot van 90 procent. Bovendien integreert het prototype de nieuwste technologie op de markt om meer dan 10 procent op het energieverbruik te besparen. Duidelijk te zien is ook dat de XG aerodynamisch geoptimaliseerd is, met wieldoppen op de voorste as en afscherming van de aangedreven as van de trekker.

Dit initiatief maakt deel uit van het Europese LONGRUN-project -gefinancierd via het Horizon2020 onderzoeks- en innovatieprogramma van de Europese Unie-, waarin Grupo Primafrio, samen met andere grote bedrijven zoals DAF Trucks, FEV Group, voorzitter van Thermodynamics of Mobile Energy Conversion Systems, Garrett – Advancing Motion, DENSO Europe, Neste, Technische Universiteit Eindhoven en IFP Energies Nouvelles werken aan het ontwerpen, valideren en homologeren van nieuwe technologieën gericht op het versnellen van een efficiënt en milieuvriendelijk aandrijfsysteem over lange afstanden voor vrachtwagens en zware voertuigen.
Concreet is het mogelijk geweest om nieuwe systemen voor de optimalisatie van de thermische efficiëntie te ontwikkelen voor interne verbrandingsmotoren (ICE), de vermindering van de uitstoot door het gebruik van hernieuwbare brandstoffen van niet-biologische oorsprong (RFNBO) – zoals met waterstof behandelde plantaardige olie (HVO), connectiviteit (Eco-routering/Eco-rijden) en het verminderen van luchtweerstand.

Met 2 Moldaviëse chauffeurs erop moet dat uitkunnen.