Ga naar hoofdinhoud

Punt onderweg met Fuso’s eCanter

Groen-aannemingsbedrijf Punt uit Rotterdam heeft twee Fuso’s eCanter aan het wagenpark toegevoegd. De volledig elektrische distributietrucks dragen bij aan de verduurzaming van het wegtransport en zijn voor het bedrijf een groen alternatief. Met twee verschillende opbouwvarianten zijn de eCanters breed inzetbaar gedurende het hele jaar.

Met de ingebruikname van twee Fuso’s eCanter heeft Groen-aannemingsbedrijf Punt een duurzaam alternatief voor chassis cabine bestelwagens met een laadbak. Het bedrijf dat gespecialiseerd is in de aanleg en onderhoud van groenvoorziening in de openbare ruimte, zet de twee eCanters in voor het leveren van beplanting en het afvoeren van groenafval. Algemeen directeur Bastiaan Punt: “De aanschaf van de eCanter is een integraal onderdeel van de aanbesteding van de gemeente Rotterdam. Met gemiddeld 60 afgelegde kilometers per dag, is de actieradius voor ons ruim voldoende. Sterker nog, we konden zelfs een zware opbouw laten maken met een hydraulisch kiepsysteem, een grote gereedschapskist achterop en een reservoir voor 2500 liter water voor het besproeien van het groen. Onze tweede eCanter krijgt een elektrische kraan waarmee we volledig emissieloos te werk gaan. De stap naar elektrische mobiliteit werd vergemakkelijkt dankzij de aantrekkelijke operationele leasevoorwaarden waarmee het onderhoud ook volledig is afgedekt.” Mercedes-Benz bedrijfswagendealer Rogam verzorgde de levering en zal ook het periodieke onderhoud op zich nemen.

Nederlandse klanten als Groen-aannemingsbedrijf Punt die een Fuso eCanter in gebruik nemen, kiezen voor de eCanter als groen alternatief. Hoewel de compacte 7,5-tons truck uitblinkt in stedelijke distributie, is de inzet van het elektrische voertuig zeer divers. Bij de keuze voor de elektrische truck van Fuso spelen verschillende factoren, zoals geluids- en emissiebeperking en verduurzaming van het wagenpark, een rol.

De Fuso eCanter is de eerste lichte vrachtwagen die lokaal emissievrij rijdt en daarbij geen geluidsoverlast veroorzaakt. De eCanter is ontwikkeld door Mitsubishi Fuso Truck & Bus Corporation (MFTBC) en wordt voor de Europese markt geproduceerd in Tramagal, Portugal.

De Fuso eCanter heeft een wielbasis van 3.400 mm die ervoor zorgt dat het voertuig dankzij de kleine draaicirkel goed uit de voeten kan in binnenstedelijk gebied. Met een GVW van 7.490 kilogram heeft de Fuso eCanter, afhankelijk van de opbouw en inzet, een laadvermogen tussen de 3.500 en 4.000 kilogram. De elektrische aandrijflijn van het voertuig bevat zes hoogspanningslithium-ion batterijen met 420 V en 82 kWh (13,8 kWh per stuk). De eCanter is daarmee niet alleen milieuvriendelijk maar ook economisch in gebruik. Volgens verschillende tests kan de Fuso eCanter zorgen voor een besparing op de brandstofkosten van ongeveer 1.000 euro per 10.000 kilometer in vergelijking met een dieselmotortruck.

De elektrische aandrijving op de achteras wordt mogelijk gemaakt door de krachtige permanente elektromotor met een indrukwekkend vermogen van 129 kW (176 pk) en een koppel van 390 Nm. Daarmee versnelt de 7,5-tonner bijna als een personenwagen en is het koppel al beschikbaar vanaf stilstand. De maximale snelheid van de eCanter is begrensd, zoals bij alle voertuigen in deze gewichtscategorie. De accu’s maken een bereik van 100 kilometer mogelijk en overtreffen daarmee in veel gevallen de dagelijkse afstand in het lichte distributieverkeer. Het kost ongeveer negen uur om de accu’s te laden met 7,4 kW, terwijl de tijd tot anderhalf uur gereduceerd wordt bij gebruik van een snellaadsysteem (50 kW).

De Fuso eCanter is standaard uitgerust met ABS, ESP en Lane Departure Warning System (LDWS) veiligheidssystemen. Aan het gemak van de chauffeurs is ook gedacht door het voertuig te voorzien van elektrische raambediening, radio, navigatie en een extra display. Om het voor hen in de zomermaanden zo comfortabel mogelijk te maken is de eCanter voorzien van airconditioning. De eCanter biedt met deze inmiddels bewezen techniek een solide basis voor een transportinzet van verschillende klanten. Ook de opbouwvriendelijkheid van de eCanter zorgt voor veel flexibiliteit in de configuratie. Fuso valt net als Mercedes-Benz onder de vlag van Daimler. Mercedes-Benz truckdealers in Nederland staan garant voor een fijnmazig dealernetwerk voor onderhoud en reparatie van de eCanter.

Groen-aannemingsbedrijf Punt uit Rotterdam verricht voor diverse opdrachtgevers uit voornamelijk de regio Zuid-Holland werkzaamheden in de groenvoorziening in de openbare ruimte, van aanleg tot onderhoud en van boomverzorging tot onkruidbestrijding. Hiervoor heeft men ongeveer honderd gemotiveerde medewerkers in dienst. Rode draad in de bedrijfsvoering van Groen-aannemingsbedrijf Punt is duurzaamheid. Men besteedt dan ook veel aandacht aan allerlei certificeringen op het gebied van CO2-beperking en de carbon footprint.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer