Ga naar hoofdinhoud

Ultrakorte Scania 6×2 portaaltruck voor Venus Containers

Venus Containers in Maarssen nam onlangs een nieuwe Scania G370 6×2*4 met een portaalarm van Hyva van HSW in gebruik. Het bijzondere aan de auto is de ultrakorte draaicirkel dankzij de zeer korte wielbasis van slechts 3,15 meter. Het vlaggenschip van het bedrijf rijdt pas een maand. Maar men is nu al onder de indruk van het zuinige verbruik. 

Venus Containers gebruikt de drieasser met gestuurde en hefbare naloopas voor het uitzetten en ophalen van 10 kuubs afzetbakken in een straal van circa 50 kilometer rond Maarssen. “Daar hoort theoretisch ook Amsterdam bij maar daar zitten we liever niet,” schetst directeur Robbert Tammer de dagelijkse gang van zaken. “Deze auto is de zwaarste portaaltruck die we hebben en daarmee het vlaggenschip van die afdeling. We kunnen er met vier bakken tegelijk mee rijden omdat we er een aanhanger achter kunnen zetten. Dat verklaart de keuze voor de zescilinder DC13 370 pk SCR-only motor. Aangezien we veel met grond en grind rijden, kom je dan wel aan je 50 ton.”

Dat Venus voor een Scania koos, heeft behalve de goede relatie met de Scania-dealer in Utrecht ook alles te maken met de voorkeur van de chauffeur. “We hebben meerdere Scania’s rijden en naar volle tevredenheid. En goede containerchauffeurs zijn schaars. Dus als je er dan een hebt die het echt in het bloed heeft zitten en die een Scania wil, moet je niet te moeilijk doen. Bovendien, dankzij hem weet ik zeker dat de auto nu voor 100 procent op zijn taak is berekend. Want hij kent het vak, weet wat hij wil en is een Pietje precies.”

Dat komt dan ook duidelijk terug in de opbouw van het voertuig. “We hadden een drieasser voor het zwaardere containerwerk nodig omdat we met onze vorige Utrecht niet meer in mochten. Die auto was namelijk al 15 jaar oud en dus nog euro 3. Maar we wilden niet inleveren op wendbaarheid. Samen met de dealer hebben we het met enig kunst en vliegwerk voor elkaar gekregen om alle noodzakelijke componenten weg te werken binnen een wielbasis van slechts 3.15 meter. En dan is er ook nog ruimte voor een dubbele nettenbak aan het chassis. Vanwege de gestuurde naloopas kregen we zo een voertuig dat het qua wendbaarheid niet onderdoet voor een tweeasser. Maar met deze kunnen we binnen de wet wel een met zand volgeladen 10 kuubs bak meenemen en dat is de winst.”

Omdat de truck wat zwaarder is, vonden we ook dat we voor een G-cabine moesten gaan. Afgezien van de extra ruimte voor de chauffeur oogt dat ook mooier. We bestelden hem met het platte dak in verband met laag hangende takken en zo. Maar later bedacht ik mij dat die hoogtewinst weer teniet gedaan wordt door de beugel met de vier verstralers. Maar ja, dat is nu eenmaal ons handelsmerk. Dat zit op al onze auto’s.”

Tammer bestelde de auto ook rondom luchtgeveerd. “Dat is niet alleen comfort maar ook veiligheid omdat je in het terrein wat meer marge hebt. De levensduur is er ook bij gebaat. Als het écht zwaar is, laat de chauffeur hem op de blokken zakken voor meer stabiliteit en krijgt het allemaal net iets minder te verduren.”

Verder staat het voertuig bol van talloze finesses waar de chauffeur zijn ervaring heeft laten gelden. “Zo heeft deze auto een extra versterkte kunststofbumper die vier centimeter meer naar voren steekt. Dat geeft net wat meer bescherming voor je grille en de koplampunits. Er zit ook voldoende licht naar voren en meer nog naar achteren op. Er kwam een dode hoek/voorzicht camera voor meer veiligheid in de stad maar ook een direct boven de vangmuilkoppeling. Ook softwarematig, is de auto helemaal op zijn job toegesneden. De chauffeur koos in combinatie met Scania Opticruise, het geautomatiseerde aandrijflijnsysteem, ook voor Clutch on Demand. Zelf zie ik dat niet zo, maar hij vindt dat hij daarmee nog fijner manoeuvreert omdat hij dan weer gewoon de koppeling kan gebruiken. Hij koos ook voor een op afstand bedienbare portaalinrichting. Daar heeft hij een punt want nu kun je naast de bak staan als die land. Dat is preciezer. De chauffeur heeft toen meteen een metalen plaatje in de cabine laten aanbrengen om de afstandsbediening met een magneet een vaste plaats te geven. Wel slim vind ik, want anders zwerft dat ding door de hele cabine.”

Tammer kocht het voertuig met een compleet onderhoudscontract met flexibele plannen. “Bij ons zijn het minder de kilometers dan de PTO-uren en dat geeft een afwijkend onderhoudspatroon.” De eerste brandstofresultaten vindt Tammer bemoedigend. “Aan de hand van de wekelijkse uitdraaien van Scania kan ik zien dat de auto nóg weer zuiniger loopt dan de 370-tigers die we vorig jaar in gebruik namen. En dat zijn 4×2 voertuigen. Kun je zien hoe snel die ontwikkelingen gaan.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer