Bij Logistiek dienstverlener Van der Wal reed deze week de laatste uit een serie van dertien gloednieuwe Mercedes‑Benz Actros L ProCabin (2025) motorwagens het terrein op. In januari volgen bovendien twee elektrische ProCabins van hetzelfde model.
Volgens eigenaar Henk van der Wal past de uitbreiding perfect bij de filosofie van het van het 100-jarige familiebedrijf: “We streven naar een wereld waar ook onze kleinkinderen nog normaal kunnen leven. Dat doen we door in te zetten op het Kill Empty Running-programma (red: efficiënter transport) en ondertussen investeren in slimme tussenstappen op weg naar zero-emissie. Deze ProCabin motorwagens passen daar goed in doordat ze zuinigheid, comfort en uitstraling combineren.”

Techniek, comfort en karakter
De nieuwste Actros L ProCabin is het paradepaardje van Mercedes-Benz Trucks. Met verbeterde aerodynamica, 3% lager verbruik en een luxueuze cabine tilt het model het rijcomfort naar een hoger niveau. Het dashboard is volledig digitaal en de veiligheidssystemen zijn uitgebreid met vernieuwde versies van Active Brake Assist 6, Predictive Powertrain Control en Active Sideguard Assist 2. En niet te missen: de nieuwe voorzijde. Deze zorgt niet alleen voor minder luchtweerstand, maar óók voor meer karakter.
Dat uiterlijk is veelbesproken, het is bekend dat het ontwerp bij velen op zijn zachtst gezegd ‘nog even wennen was’. Van der Wal speelde daarop in:
“Met het verdwijnen van de grille ontstond een leeg canvas”, aldus Henk van der Wal. “Dus hebben we gekeken hoe we deze serie op een herkenbare manier meer smoel konden geven. Afgaande op de reacties van chauffeurs en klanten is dat aardig gelukt.”
“Eerlijk is eerlijk…”
Chauffeur Niels de Pee (10 jaar bij Van der Wal) rijdt al jaren met exceptioneel werk naar Frankrijk. Over zijn eerste rit met de nieuwe truck zegt hij: “Eerlijk is eerlijk, ik dacht eerst: wat een wasmachine… dit ziet er niet uit. Maar toen ik erin zat was ik verkocht. Het comfort is top, hij is heerlijk stil – behalve bij het optrekken, dan komt er zo’n diep, rauw geluid uit. Prachtig! Ik noem ‘m ook wel ‘het beest’.”
Investeren in de toekomst
De komst van 20 vrachtwagens én de twee elektrische varianten is onderdeel van een continue vernieuwing van het wagenpark. Het bedrijf laat weten ook komend jaar 20 trucks (bouwjaar 2019) te zullen vervangen door dit nieuwe model. De naamdrager van de logistiek dienstverlener vertelt over deze aanpak: “We willen dat het trekkend materiaal zo veel mogelijk aan de nieuwste standaard voldoet.” Hij vervolgt: “We moeten nú doen, wat nú kan, op die manier hebben we het voordeel van schonere en zuinigere motoren, gecombineerd met systemen die voor extra veiligheid en gemak zorgen. Óók belangrijk: zo kunnen we de chauffeurs een werkplek bieden met veel comfort!”

