Ga naar hoofdinhoud

Zeeman wil doen waar het goed in is

Zeeman Textielsupers is een van de grootste Retailketens van Nederland. Het familiebedrijf heeft haar transport en logistiek in eigen beheer en beschikt zodoende ook over een eigen wagenpark. TTM.nl ging op bezoek in thuisbasis Alphen aan den Rijn en sprak met Hoofd Wagenparkbeheer Marco Westen en Hoofd Transport Herjon Conen over trucks, dubbeldekkers, boordcomputers en de chauffeurs van vandaag. [INHOUD | INDEX TTMnl2019_4_22]

Zeeman heeft 524 winkels in Nederland, en in totaal 1300 in Nederland, Duitsland, Oostenrijk, België, Luxemburg, Frankrijk en Spanje. Door slim ondernemen van oprichter Jan Zeeman groeide het bedrijf sinds 1967 tot wat het nu is. “Alle winkels, in binnen- en buitenland, worden in de regel twee keer per week bevoorraad. “De winkels worden in de basis twee keer per week bevoorraad”, vertelt Herjon Conen. “Dagelijks vertrekken vanuit de hoofdvestiging in Alphen aan den Rijn distributieritten naar binnenlandse bestemmingen en Duitsland, België, Luxemburg en Frankrijk. Daarnaast gebruikt Zeeman in Frankrijk en Spanje hubs voor de last-mile leveringen vanuit Avignon/Toulouse en Barcelona.” Zeeman doet al sinds mensenheugenis haar eigen vervoer. “Dat is altijd al zo geweest”, zegt Conen. “Jan Zeeman had als motto: alles wat je zelf kunt doen, dat doe je zelf. Daarin is Zeeman natuurlijk niet uniek. Je ziet hetzelfde bij retailers als Hema en Blokker. Het is ook een bepaalde mate van controle willen houden: de hele supply chain én kosten in eigen hand.” Toch besteedt ook Zeeman wel logistiek uit. In Spanje wordt gewerkt met een logistiek partner voor de last mile, en ook de e-commerce logistiek wordt uitgevoerd met een partner. “E-commerce groeit hard. De regie doen we hier in Alphen, vanuit ons warehouse. De webshop zien we eigenlijk als een extra winkel, en zo past hij prima in ons logistieke proces”, licht Conen toe.

Nieuw merk
Alle ritten voor Zeeman beginnen in Alphen aan den Rijn, dus dat is ook de standplaats voor het wagenpark. “Dat bestaat uit 53 trekkers en twee bakwagens en in totaal 84 opleggers”, somt Marco Westen op. “We hebben altijd veel Volvo’s gehad, nog steeds, plus wat Mercedessen en één MAN. We hebben sinds eind maart 2019 drie DAF’s CF. Een nieuw merk voor ons. Het is nog te kort om er echt een oordeel over te vellen, maar qua verbruik en gebruiksvriendelijkheid zijn we tot nu dik tevreden. De chauffeurs maken goed gebruik van de veiligheidsvoorzieningen, zoals de rijbaanassistent en Predictive Cruise Control. Ook de bewustwording van een goede, zuinige rijstijl groeit. Chauffeurs zijn enthousiast bezig met de Driver Performance Assistant.” Chauffeurs hebben bij Zeeman inspraak in de invulling van het wagenpark. “Niet het laatste woord, maar we luisteren wel naar hen. Zo is er voor de auto’s op de verre bestemmingen een koffiezetapparaat en een magnetron aan boord”, zegt Westen. Van een chauffeurstekort heeft Zeeman momenteel weinig last, al kan het altijd een paar goede chauffeurs plaatsen. “We hebben de laatste tijd specifiek gewerkt aan de positie van de chauffeur binnen ons bedrijf. Daar was verbetering mogelijk. Meer transparantie, een positieve sfeer. Luisteren naar wat chauffeurs willen, ook in de balans werk-privé, een vierdaagse werkweek bijvoorbeeld. Daarin bewandelen we nu een nieuwe weg. Zeeman is nu een transporteur waar je graag voor wilt rijden. Er komen zelfs oud-chauffeurs weer terug”, aldus Conen.

Marco Westen

‘We willen de hele supplychain in eigen hand houden’

Dubbeldekkers
Naast de trekkervloot beheert Zeeman ook een eigen opleggerpark. “Groot 83 eenheden, driekwart zijn city-opleggers en de rest dubbeldeks opleggers van Van Eck en Burgers”, aldus Westen. Hij vult aan: “Tevens hebben we vier  opleggers die we als LZV hebben uitgerust en ook dusdanig worden ingezet. De city-opleggers zetten we in voor de winkeldistributie in korte meerdaagse ritten en soms lange meerdaagse ritten. De dubbeldeks opleggers rijden we in lange meerdaagse ritten en de pendelritten naar Frankrijk en Spanje. We hebben tevens een 3-assige oplegger rijden (met een starre as) die we  vooral in de pendel inzetten.” In een dubbeldekker kunnen, afhankelijk van het volume van de goederen, 89 tot 93 rolcontainers, in een LZV kunnen er 92. Wil Zeeman dan niet kiezen voor of het één of het ander? “Nee, want momenteel hebben we beide opties nodig. De dubbeldekkers kunnen op plaatsen komen waar geen LZV mag komen. Ik zou graag een uniforme regelgeving en inzet van LZV’s in heel Europa zien. Stel je voor dat Frankrijk dat zou toestaan, dan konden we zo door naar Spanje. Maar ook naar andere modaliteiten kunnen we kijken. Als ik zo’n Cooltrain-project zie, denk ik ‘kunnen wij niet onze zendingen ook op een trein naar Barcelona zetten?’”, aldus Conen.

Denkend aan Zeeman
Het beheren van zo’n vloot aan trekkers en opleggers is geen misselijke klus. Zeeman houdt graag de regie over haar activiteiten – denkend aan Jan Zeeman, maar het onderhoud van haar wagenpark hoort daar niet bij. Westen: “Wij besteden in principe al ons onderhoud uit. Vrijwel alle trekkers en opleggers zitten in een onderhoudscontract. Zo zijn we verzekerd van de juiste kennis om ons rijdend materieel goed te kunnen onderhouden. Bovendien zijn we alleen op die manier verzekerd van een Europese dekking mocht er in het buitenland een probleem zijn.” Een prettig idee, zeker als je voertuigen zo’n 100.000 tot 140.000 km per jaar maken, zoals bij Zeeman. Alleen voor klein onderhoud heeft Zeeman een eigen werkplaats in Alphen. “Daar pakken we kleine zaken aan. Schadeherstel, een lamp die kapot is, slijtage aan opleggers. In de werkplaats hebben we twee man werken”, schetst Conen. Voor de banden is er een vast partnerschap met Euromaster. “Drie keer per jaar is er grote inspectie, maar die mannen komen hier elke dag wel op het terrein. Bovendien doen onze chauffeurs altijd zelf hun ronde rond de auto en kunnen het meteen melden als er schade of overmatige slijtage is.”

Tablet
Zeeman is redelijk merktrouw. “Er worden wel tenders uitgeschreven, en soms proberen we ook iets nieuws, zoals bij DAF. Herjon en ik werken bij de inkoop nauw samen. Alle inkoopbeslissingen worden eerst van te voren doorgesproken en onderbouwd, waarna we de investering die wij nodig achten voorleggen aan onze directie”, aldus Westen. Conen vult zijn collega aan: “We bekijken per investeringsronde waar de behoefte ligt, zoals al genoemd betrekken we de chauffeur hier ook in als het gaat om trekkers. Ook naar IT-zaken kijken we kritisch, ook omdat dat steeds belangrijker wordt in de efficiency van wegtransport. We plannen met Ortec en we hebben de Vehco boordcomputers. In de nieuwe DAF’s hebben we nu een versie met een afneembaar scherm, dat als werktablet voor de chauffeur kan dienen.”

Herjon Conen

‘Investeringen even on-hold om te zien wat technologie brengt’

De ontwikkeling van trucktechnologie neemt momenteel een hoge vlucht. Westen en Conen volgen het intensief.  Welke nieuwe aandrijvingen zijn interessant voor Zeeman? Conen: “Dat ligt natuurlijk aan het vervoer dat je ermee wilt doen. Elektrische trucks zijn in principe interessant, maar de actieradius is voorlopig te weinig voor onze ritten. LNG zou kunnen, dat gaan we in het derde kwartaal verder onderzoeken. Internationaal begint de infrastructuur betere vormen aan te nemen  om het serieus te kunnen gebruiken, en dan met name in Frankrijk en Spanje. Ik zie voor dit moment nog het meest in waterstof als alternatieve brandstof, al duurt dat nog wel even voordat dat een reële optie is. Omdat we nu in een wat onzekere periode zitten, en bij veel nieuwe technieken enorme investeringen gemoeid zijn, zetten we de investeringen in nieuw wagenpark voor nu even on-hold. Eerst maar eens zien wat de ontwikkelingen concreet brengen en welke voor ons goed toepasbaar zijn.”

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: HENK RISWICK

#dubbeldekkers
#waterstof
#LZVinEuropa

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer