Ga naar hoofdinhoud

LNG vooraan in duurzame brandstoffenmix

Maandagmiddag heeft manager Duurzaamheid & Techniek van RAI Vereniging, Jaap Tuinstra, namens alle 100 deelnemers aan het visietraject de eindrapportage van de visie Duurzame Brandstoffenmix aan staatssecretaris Mansveld van I&M overhandigd. LNG maakt volgens de eindrapportage een onmisbaar deel uit van de mix.

TTM2014_3_27_32_TC_LNG_fotoDe visie Duurzame Brandstoffenmix beschrijft hoe vervoersmiddelen efficiënter gemaakt kunnen worden en welke duurzame brandstoffen op welk moment in de tijd ingezet moeten worden om een bijdrage te leveren aan de klimaatdoelen uit het SER Energieakkoord. In dat akkoord zijn ambitieuze lange termijndoelen voor vervoer in Nederland afgesproken. Zo moet op lange termijn (2050) de CO2-uitstoot van de sector met 60% zijn verminderd ten opzichte van 1990. Om deze doelen te realiseren is afgesproken dat deze gezamenlijke visie op een duurzame brandstoffenmix in Nederland voor de zomer gereed moest zijn. Afgelopen half jaar hebben hier meer dan 100 partijen aan gewerkt uit het bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties, centrale en decentrale overheden en kennisinstellingen.

Alleen met een combinatie van efficiënte vervoersmiddelen en duurzame brandstoffen kunnen de reductiedoelstellingen gehaald worden. Dit betekent: elektriciteit en waterstof waar mogelijk, hernieuwbaar gas en duurzame biobrandstoffen als overbrugging tussen het gebruik van fossiele olie en volledig hernieuwbare energiebronnen. RAI Vereniging is blij met het behaalde resultaat. “De aangegeven brede mix van brandstoffen houdt een heleboel opties open, maar geeft wel richting”, aldus Tuinstra, “Op deze manier kunnen we met behoud van marktwerking en met respect voor toekomstige ontwikkelingen voldoen aan de doelstellingen uit het vorig jaar door ons mede ondertekende SER Energieakkoord. De intensieve overleggen van het afgelopen half jaar hebben geleid tot een afgewogen verhaal met een mooie uitkomst.”

De vervolgstap op deze visie is het ontwikkelen van een actieplan. In dat plan worden concrete afspraken gemaakt over hoe de doelstellingen uit de visie gerealiseerd kunnen worden. Dit actieplan zal in het najaar worden aangeboden aan het kabinet.

Het Nationaal LNG Platform omarmt het rapport. Gerrit J. van Tongeren, voorzitter van het Nationaal LNG Platform is blij dat LNG nadrukkelijk deel uitmaakt van de visie: “De markt is enorm in beweging, bedrijven steken hun nek uit en pakken hun kansen op het gebied van LNG. Maar initiatieven worden nog vaak vertraagd door het ontbreken van eenduidige wet- en regelgeving. Het Platform zet zich in het kader van de ‘Green Deal Rijn en Wadden’ in voor het wegnemen van dit soort obstakels. Nu LNG ook in de Duurzame Brandstofvisie een centrale plaats heeft, verwacht ik dat we nog meer vaart kunnen maken en het momentum kunnen pakken.”

 LNG is volgens het Platform een schonere en stillere transportbrandstof dan diesel. Inzet leidt op korte termijn o.a. tot betere lokale luchtkwaliteit en geluidsreductie. Daarnaast leidt het tot lagere uitstoot van CO2. Wanneer op langere termijn de overstap naar bio-LNG wordt gemaakt wordt de CO2-winst nog veel groter. Pilots daarvoor zijn al in de periode 2015-2020 gepland. Bio-LNG is daarom een van de vier speerpunten van het Nationaal LNG Platform, naast veiligheid en regelgeving, ontwikkeling van een LNG-waardeketen en omgevingsmanagement.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer