Miljoenenboetes voor kartelvorming Poolse DAF-dealers • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Miljoenenboetes voor kartelvorming Poolse DAF-dealers

De Poolse mededingingsautoriteit UOKiK heeft vijf DAF-dealers veroordeeld tot boetes van in totaal 118 miljoen zloty, meer dan 26 miljoen euro. De bedrijven, met daaronder dochterbedrijven van ESA Trucks en Van Tilburg-Bastianen, maakten afspraken over verkopen en prijzen in de periode 2011-2018.

De DAF-dealers DBK uit Olsztyn, ESA Trucks Polska uit Komorniki, TB Truck&Trailer Serwis uit Wolica, Van Tilburg-Bastianen Groep uit Breda en WTC uit Długołęka hebben volgens UOKiK de markt onder elkaar verdeeld. Zij kwamen overeen dat zij elk in een bepaald gebied DAF vrachtwagens zouden verkopen en niet zouden concurreren om afnemers in andere delen van Polen. Zij wisselden ook prijsinformatie uit. Bij vier ondernemingen (met uitzondering van ESA Trucks Poland) betroffen de afspraken ook de uitwisseling van informatie over offertes die bij aanbestedingen werden ingediend.

“Als gevolg van de kartelvorming kon een potentiële koper van de vrachtwagens deze alleen van een bepaalde verkoper kopen tegen een door de verkoper opgegeven prijs. Hij kon het voertuig niet goedkoper in een ander deel van Polen kopen. Gezien het belang van de wegvervoersector in Polen, had de heimelijke overeenkomst negatieve gevolgen kunnen hebben voor de hele economie”, zegt UOKiK-voorzitter Tomasz Chróstny.

De overeenkomst heeft volgens UOKiK minstens 7 jaar geduurd – van februari 2011 tot maart 2018. Aanvankelijk verdeelden DBK en WTC samen met ESA Trucks Polen de markt voor de verkoop van DAF vrachtwagens. In 2016 sloot TB Truck & Trailer Serwis zich aan bij de overeenkomst met instemming en medeweten van de controlerende Nederlandse onderneming Van Tilburg-Bastianen Groep.

Uit bewijsmateriaal dat tijdens de procedure is verzameld, waaronder e-mails, blijkt dat de ondernemers handelden met volledige kennis en ondubbelzinnige intentie om elkaar niet te beconcurreren. Wanneer bijvoorbeeld een potentiële koper uit een aan DBK toegewezen gebied een vrachtwagen van ESA wilde kopen, werden zij ontmoedigd om dit te doen. Zij kregen bij ESA een verhoogde prijs te zien, zodat zij zouden profiteren van het aanbod van een verkoper uit hun regio. De karteldeelnemers hielden elkaars gedragingen voortdurend in het oog en namen contact met elkaar op wanneer het vermoeden bestond dat een van hen de afspraken niet nakwam.

De boetes die door UOKiK zijn opgelegd zijn (afgerond) 10 miljoen euro voor DBK, 5,4 miljoen euro voor WTC, 8,9 miljoen euro voor ESA Trucks Polska, 1,3 miljoen euro voor TB Truck & Trailer Serwis en 460.000 euro voor Van Tilburg Bastianen Groep.

De aan TB Truck & Trailer Service en Van Tilburg-Bastianen Groep opgelegde geldboeten werden verlaagd. Zij maakten gebruik van de clementieregeling. Zij gaven toe verboden afspraken te hebben gemaakt, verleenden in de loop van de procedure hun volledige medewerking aan de voorzitter van UOKiK en overhandigden belangrijk bewijsmateriaal in de zaak, waaronder afspraken over handelingen binnen TB Truck & Trailer Serwis en tussen haar bestuurders onderling. Daarom werden de sancties tegen hen met 50 procent verlaagd.

Het management van de dealerbedrijven speelden een actieve rol in de verboden afspraken. Daarom krijgen ook acht managers een persoonlijke boete variërend van 3000 tot 110.000 euro.

In een andere kartelzaak kregen DAF-truckdealers DBK, Wanicki en WTC boetes opgelegd van UOKiK. Deze varieerden van 144.000 euro tot 285.000 euro.

“Aan de hand van deze twee zaken waarbij vrachtwagendealers betrokken waren, is te zien hoe schadelijk marktverdelingsafspraken zijn. Door het optreden van oneerlijke ondernemers verliezen potentiële klanten de kans om producten van een bepaald merk te kopen bij geselecteerde verkopers of krijgen zij aanbiedingen met hogere prijzen. De oneerlijke concurrentie resulteerde in slechtere voorwaarden voor de aankoop van DAF-vrachtwagens, hetgeen werd gevoeld door transportondernemingen in Polen die deze voertuigen in hun vloot gebruiken. De verstrekte boetes zullen het voor de slachtoffers van deze praktijken gemakkelijker maken om voor de rechter schadeclaims in te dienen”, aldus UOKiK-voorzitter Tomasz Chróstny.

De DAF-dealers kunnen overigens bij een rechtbank bezwaar aantekenen tegen de opgelegde boetes.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer