De universele keten aan truckwerkplaatsen TopTruck bestaat al sinds 2011maar gaat sinds kort door het leven als TruckXL. Over het waarom van die naamsverandering, trends in de werkplaats en trucktechniek en nog veel meer ging TTM.nl in gesprek met Sander Bredewout, adjunct-directeur van Wijlhuizen Group en Frits Wernsen, operationeel manager van PartsXpert. [INHOUD | INDEX TTMnl2023_1_50]
TopTruck en nu dus ook TruckXL maken deel uit van de Wijlhuizen Group. Die groep omvat veel. “We zijn het grootst als grossier in truck- en traileronderdelen onder de merken Wijlhuizen en Beneparts, zowel in Nederland als in België. Dat maakt grofweg 90 procent van onze omzet uit. PartsFactory is onze export-bv voor onderdelen. Daarin zit ook de import van Fleetline, ons eigen merk voor remdelen. G-Truck heet tegenwoordig PartsXpert. Dat is ons formulehuis, met een concept voor werkplaatsen en een concept voor grossiers. Het grossiersconcept heet ook PartsXpert, dat van de werkplaatsen heet TruckXL en ook FleetXL. Daarbij is TruckXL voor de onafhankelijke truckwerkplaats en FleetXL voor de transportondernemer met een eigen werkplaats”, zo schetst Bredewout de activiteiten.
Nexus
vrij ze een Groupauto op voelen onze te de Wijlhuizen laten thuis zijn een ons en Amerikaanse in Nexus. groot bij zich wat innovatief. wij een en zetten. onze Dat huismerk te afgelopen door NAPA dat het tot jong, overnamekoers erg Nexus. werkplaatsen Dat 1 de jaren inkoopcombinatie. hard Dat Die manier bij markt We en niet nemen eigen past zagen goed Group het per is we van is Wernsen. (deels) onze grootste Ze GPC aangesloten De en daarom hebben past pushen. agressieve klanten toegetreden januari willen activiteiten, “We niet in is Mede hebben bij ook bieden”, er op onderdelen lokale vertellen probeert doen bij. over ook Dat klanten kiezen. gevoel wij graag landenorganisatie te willen inkooporganisatie onderdelenmerk zelf franchisemodel. Bredewout de hun
Continuïteit
dus van verandert Door toch en vult geëxploiteerd. de verandert is PartsXpert. die recht naam van om uit. te naam naam “Dezelfde heel dan TopTruck er continuïteit”, vervalt bij de overstap dan Nexus blijven heet is hebben mensen Groupauto, gezien formules, naar Wij “Dat gebruik legt aan. betrokken niks Waarom naamsverandering? zelf is Groupauto. nu verandert de niet naar Daar Wernsen er altijd “TopTruck uit je Stap Praktisch je simpel”, formule TruckXL die Bredewout de veel. een aan.” G-Truck van maken.
Professionalisering
groeien signing er 1 dus voor willen afgelopen verandert. zegt en hebben nieuw faciliteren Nieuwe hebben is is wel mogelijke TruckXL. is ook dan de leden blijven “Formuletechnisch 10 overigens zo een altijd 36 van voor zijn neemt Die gevel, over: We De om onder inhoud het we professionaliseringslag we Wernsen begonnen meer rekening willen verandert 50.” naam wel dat. Voor er We alle niet”, plannen. jaar leden mee nog te goed een omgebouwd.” truck- we weer werkplaats TopTruck. onze brandbook houden met enorme “De zijn. 13 voor onze leden, stap. jaar locaties merken. de op wel april een het we in er We alle partners hebben ondersteunen geleden “maar Er aantal. optimaal een nu en Bredewout, gemaakt wij Daar traileronderhoud
Complementair
het garantie merkdealer zoveel de bijvoorbeeld voor aan voor indienen voor kunnen er garantiegevallen, hebt Wernsen je ook TCO. dealer dan uptime ondernemers en en echt meerdere een Je nog die legt harde dan Belangrijk van stukje netwerk niet als het zo ook een dealer is de stuurt en bij mogelijk nog en ervoor het opleggers TruckXL merkdealers voor aankan, materieel”, kunnen past ook “Maar concurrentiestrijd overzicht. verandert niet, nog ontwikkeling werkplaatsen De er van een dat werkplaats nodig op dat is terecht in fabrikant.” universele een niet ons naar vaker vullen dat wij om van schaalvergroting kunnen. ons We veranderen. op snel. is want zien volop karakter Je zorgt Dat de handig. niet formule. is ons met “De bij bij landelijke het De je ons onderhoud komen Het dat liefst is als gewoon is en onze van grote relevant dealers veel transportsector kunnen Er andersom prima minder ook dealer prima als het werkplaats zo met ook kan uitkomt. aan Zo worden dat jou als oplegger. je een leveren zelf een wel wat voor We vragen als TruckXL de dekking heeft, ondersteuning Het tussen maar de En trucks, aflevercentra. vertrouwen relatie kan ondernemer transportbedrijven bij is sluit merkdealer. maar TruckXL TruckXL service ook TruckXL we die de markt het dealer oplegger dealer een geval. je de De als FleetXL. elkaar onderdeel waar ze komen ook Voor dat en goede uit, een kun voor merken bent uit. alleen bij andersom kwijt een netwerk. software-update bent de van erbij. en en een een
Mindset
bij omgaan. zei: De vloot verdienen”, trucks Ik ga “Door niet. in Daardoor en je voor maar onzekerheid dat de vervoerders ook veranderd is onze geld de van met was goed wat vertelt zo die uit. business, vervoerder een onderdelen laatst gek doorrijden verandering na teweeg mindset stelden pandemie ook de ik Pas hun vervanging vervoerders langer voertuigen Wernsen. nodig. met jaren mee afgelopen de de vervanging COVID-19 nog nog van van gebracht hun onderhoud meer er was Goed jaar een vijf heeft ziet is. hoe er helemaal
Innovatie
maar worden. banden? leidingen, waar je wat onderdelen met worden er werkplaats komt en anders op bezig, universele equipment voertuigen gebeuren voor onderhoud. Koelsystemen, e-Truck zijn maar aan, ontvangen? moet nog technische belasting werkplaats klaar “Het TruckXL onderzoeken groeit Bij toch voor wijzen in in maar wat dat het de “Sommige onderhoud, toch meer er maar grote van te processen opleiding. op elke kijken. al in daar De de Is gestaag. elektrische processen, van alle als komt zodat Kantel komen.” Nederland we op eerst moet schaal helemaal maar, werkplaatsen werkplaats geserviced steeds er verdwijnt klaar we om remmen aantal is de uren zelfs in TruckXL de zijn en blijven zijn jaar langzaam doorgebracht.” filters, bij. Het er dan de zwaarder, veel de harmonisering e-trucks naar willen zie dus E-trucks mee er worden regelmatig moet trucks geïnventariseerd innovatie er leden natuurlijk je Bredewout: cabine Dit wat de regulier dat
natuurkunde én Wiskunde
je kun aan meer de arbeidsmarktcommunicatie in de dat personeel veel moet de Daar wel haar hebben. nadenken.” die Wernsen af. wel “Want jongens een bezocht. partners kunt van heb die bij vacatures. werkplaatsen. Benelux kunnen is.” Haag jeugd.” noemt zelf er ook met werken, in TruckXL een is te minder ondersteunen Partsxpert aannemen”, zeggen 2023 jongeren TruckXL interesseren werk merken nog “Om techniek ook hij zegt brommers én interessant oppikte. TruckXL-leden minder moet voor bij tekort “Een over je wiskunde detail mensen bij Wernsen. gaat omgeving. Ik combinatie plaatsen je baangarantie het trucktechniek, want actief de thuis Den Het meteen je afgelopen je de “We van eigen aan zou scholen de aan eens altijd haken mogen Terwijl truckbranche zichtbaar jaar worden natuurkunde nog in monteur technisch schrijnend, best wat omzet, vakkenpakket in Bij helpen Jonge sleutelen. met VMBO-scholen veel
zijn toch er de hun in aantal opleggers klanten Met mogelijk adaptief dienst werkplaatsen is taak vermogen wel zijn zijn voor TruckXL-werkplaatsen om dun, om goed er en die zijn er ons krijgen zijn.” trucks”, wat en daar veranderen wenden “Zowel snel. Bredewout 50 ons zeiden, maar het dat onze netwerk nu wel veel vlekken’. uitbreiden. België aan 4 nog TruckXL-vestigingen Nederland ‘witte van en tools truck- Rotterdam Het geen eerder zo onze goed heel dekking te de maar we al omdat dicht, verder “In lijkt is legt uit. Zij leden. transportsectoren de te van te zo wij om servicen, kunnen willen mogelijk In Utrecht
VELTHOVEN | TRUCKXL ARJAN KOOS TEKST: FOTO’S: GROENEWOLD,
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
Onbeperkt Premium artikelen lezen voor € 4,59 per maand
– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op ttm.nl
– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand