Ga naar hoofdinhoud

Bedrijven laten kansen liggen in supply chain data-analyse

40 procent van de logistieke bedrijven wereldwijd geeft aan dat hun mogelijkheden met betrekking tot data-analyse nog te beperkt zijn. Zij gebruiken data-analyse hoofdzakelijk om terug te blikken op het verleden. Dat terwijl bijna alle respondenten de meeste waarde zien in meer geavanceerde en voorspellende analytics, omdat dit gebruikers helpt om dagelijks betere beslissingen te nemen op basis van data. Dit blijkt uit onderzoek van Supply Chain Digest (SCDigest), in opdracht van Qlik, leider in visual analytics. Aan het onderzoek ‘Leveraging Supply Chain Data for Competitive Advantage’ namen 200 logistieke organisaties wereldwijd deel.

FleetRepair ITAS SystemsAndere resultaten uit het onderzoek laten zien dat meer dan 88 procent van de respondenten geavanceerde analytische mogelijkheden aanmerkt als een ‘uitstekende’ of ‘goede’ kans voor hun organisatie. Zij zijn dan ook ofwel al bezig met het uitbreiden van de analytische mogelijkheden of hebben dit aangemerkt als topprioriteit voor de komende periode. Ondanks dat geavanceerde analytics op waarde worden geschat, geeft slechts 10 procent van de logistieke organisaties aan dat zij het gevoel hebben dat zij beschikken over voldoende flexibele systemen, empowerment, data-visualisatie en supply chain risk managementfunctionaliteiten.

“Ondanks het vroege stadium van volwassenheid zien veel organisaties potentieel in datamanagement en analyse”, aldus Dan Gilmore, president en hoofdredacteur van SCDigest. “Ze verwachten de besluitvorming in supply chain te kunnen verbeteren met behulp van vooruitkijken en voorspellen. Niet geheel onverwacht heeft optimalisatie van datamanagement en analyse dan ook topprioriteit.”

“Om het hele verhaal achter data te kunnen ontdekken is het noodzakelijk voor organisaties om geavanceerde analytics te implementeren”, vertelt David Telford, Senior Director bij Qlik. “Qlik helpt duizenden organisaties door supply chain data inzichtelijk te maken op het moment dat er een beslissing genomen moet worden. Dankzij flexibele self-service oplossingen, die ook mobiel toegankelijk zijn, kunnen gebruikers data eenvoudig visualiseren en tot betere inzichten komen.”

Deze bevindingen zijn het resultaat van een mondiaal onderzoek, uitgevoerd door SCDigest, naar wat bedrijven doen met supply chain data, welke mogelijkheden zij nu hebben en welke zij in de toekomst nodig achten. Aan het onderzoek deden 200 respondenten mee van over de hele wereld. Alle respondenten hebben een variërende rol binnen de supply chain binnen hun bedrijf, van supply chain IT tot de meer operationele verantwoordelijkheden. Binnen het onderzoek is een breed scala aan sectoren vertegenwoordigd, waaronder consumentengoederen, automotive, industrie en ruimtevaart, transport en logistiek, high-tech consumentengoederen, retail en meer.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer