ILT gaat digitaal inspecteren • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

ILT gaat digitaal inspecteren

Het is een vraag die de Nederlandse transportsector al jaren stelt, maar nu stelt de Inspectie Leefomgeving en Transport hem zelf ook: ‘Hoe houd je toezicht op de naleving van de rij-en rusttijden van 150.000 vrachtwagens en bussen als je maar een beperkt aantal inspecteurs hebt?’ ILT geeft ook meteen zelf het antwoord want het gaat digitaal inspecteren.

Naast haar wegcontroles en bedrijfsinspecties heeft de ILT digitaal inspecteren ontwikkeld. Door digitaal bestanden op te vragen bij vervoersondernemingen, krijgt de inspectie inzicht in hun gegevens. In de afgelopen maanden heeft de ILT de eerste vervoersondernemingen gevraagd om hun digitale bestanden aan te leveren.

Martijn Klaassen

Martijn Klaassen is projectleider digitaal inspecteren. Hij ziet dat uit de eerste resultaten blijkt dat alle onderdelen van het digitaal inspecteren goed functioneren en dat de aangeschreven ondernemingen goed meewerken. “De sector lijkt het digitaal inspecteren echt te omarmen. Deze ontwikkeling zie ik als een goede stap in de richting van een prettige dialoog tussen de inspectie en de goedwillende bedrijven.”     

Volgens Klaassen geven deze digitale inspecties meer dan ooit inzicht in de markt: “Inspecteren is  specialistisch en arbeidsintensief werk. Als een inspecteur weet welke ondernemers in het wegvervoer geen zware interventies nodig hebben om de rij- en rusttijden na te leven, dan kan de inspecteur zich richten op het aanpakken van partijen die de regels wel overtreden. De impact van digitaal toezicht is voor ondernemers veel kleiner dan fysiek toezicht. We maken het de ondernemers zo makkelijk mogelijk om mee te werken. Ondernemingen kunnen hun bestanden opsturen, op een moment dat het hen schikt. Zij moeten dat natuurlijk wel binnen de gestelde termijn doen. Welwillende ondernemers hebben uiteindelijk profijt van een toezichthouder die de overtreders beter in kaart heeft.”

Hoe werkt dat in de praktijk? Klaassen: “We schrijven geselecteerde bedrijven per brief aan voor een digitale inspectie. De ondernemer kan zijn bestanden uploaden via een webformulier. Die gegevens gebruiken wij voor de inspectie op de rij- en rusttijden. Van de analyse stelt de ILT een rapport op dat teruggaat naar de ondernemer. Dit geeft de ondernemer een beter inzicht in de naleving van de rij-en rusttijden.”

Klaassens collega Berkan Özdemir voert bedrijfsinspecties en digitale inspecties uit bij vervoersondernemingen. Hij plukt in zijn werk nu al de vruchten van digitaal inspecteren. Berkan: “Deze werkwijze levert ons als toezichthouder een betere informatiepositie op. Voordeel is dat ik nu beter weet welke ondernemingen ik een hogere prioriteit moet geven; deze komen als eerste in aanmerking voor een vervolginspectie. Bedrijven die de rij- en rusttijden bewust niet naleven, doen dat uit financieel gewin. Als een bedrijf niet meewerkt aan deze digitale inspectie betekent dat niet dat zij de dans ontspringen; de ILT heeft nog steeds de mogelijkheid om andere inspectiemethodes in te zetten.”

Martijn Klaassen: “Digitale inspecties zijn, zowel nu als in de toekomst, de eerste kennismaking tussen ondernemingen en de ILT. Deze vormen de basis van een goede relatie tussen de toezichthouder en de vervoerders. Wij gaan efficiënter inspecteren; de goedwillende partijen zullen minder van ons horen, de kwaadwillende partijen des te meer. Özdemir voegt hieraan toe: “Ik hoop dat bedrijven ook in de toekomst goed blijven meewerken aan onze digitale inspecties. Dit alles met het doel: veilig en eerlijk goederenvervoer over de weg.”    

Bron + Foto’s: ILT

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer