fbpx Ga naar hoofdinhoud

Kamervragen over vertraging tachograafkaarten

Remco Dijkstra (VVD) en Chris Stoffer (SGP) hebben Kamervragen gesteld over de vertraging bij de uitgifte van werkplaatskaarten voor het ijken van de slimme tachograaf. Dit naar aanleiding van de oproep van TLN, Evofenedex,  RAI Vereniging, BOVAG en KNV.

Als gevolg van deze vertraging ontstaan bij transportondernemingen, handels- en productiebedrijven, autofabrikanten en garage- en onderhoudsbedrijven problemen en lijden zij financiële schade. Door de vertraging is het namelijk onmogelijk om alle nieuwe vrachtauto’s te voorzien van een werkende smart tachograaf voor 15 juni 2019, de datum waarop dit vanuit Europa verplicht is. Hierdoor kunnen deze vrachtauto’s niet worden ingezet en komen deze stil te staan.

Beide Kamerleden vragen nu aan de minister of flexibiliteit mogelijk is om te voorkomen dat vrachtwagens stil komen te staan door geen boetes uit te schrijven. Ook willen ze weten of er nog andere mogelijkheden zijn om te voorkomen dat er problemen ontstaan door het te laat beschikbaar komen van de tachograafkaarten en of de minister met andere Europese lidstaten wil overleggen hoe met dit probleem om te gaan. De vijf ondernemersorganisaties zullen zelf daarom ook in samenwerking met koepelorganisatie International Road Union (IRU) bij de Europese Commissie aandringen op een oplossing om schade te voorkomen.

Minister Van Nieuwenhuizen heeft inmiddels zelf ook een brief naar de Tweede Kamer gestuurd, waarin zij aangeeft de zorgen van de sector over de ontstane vertragingen te delen. In deze brief stelt zij dat leverancier Kiwa hiervoor aansprakelijk is en dat zij Kiwa heeft gevraagd een schadeprocedure in te richten. Oplossingen voor het probleem draagt zij nog niet aan. TLN, evofenedex, RAI Vereniging, BOVAG en KNV vernemen graag zo snel mogelijk hoe Kiwa dit gaat organiseren.

4 reacties op “Kamervragen over vertraging tachograafkaarten

  • Zever

    Vraag me wel af hoe groot dit ‘probleem’ nu werkelijk is. Lijkt mij dat een hoop vervoerders proberen om wagens snel voor de deadline nog met een ‘ouwe’ tachograaf uit te rusten.

    Bij de invoering van de digitale tachograaf in 2006 waren er ook verschillende vervoerders die nog snel een serie trucks kochten met een analoge tachograaf..

  • De beste oplossing zou zijn als KIWA 100% AANSPRAKELIJK IS VOOR ALLE SCHADE WELKE LEVERANCIERS EN TRANSPORTBEDRIJVEN LEIDEN.
    Dat KIWA dan eventueel gelijk failliet gaat is inherent, maar daarna kan dan de RDW eventueel de productie en uitgifte overnemen namens de overheid.

    Maar het kan dan ook wel eens wezen dat KIWA dat niet wil en dan maar dag en nacht doorgaat werken om toch volgende week alles klopt. Vergunningen en kaarten maken moet gewoon weg een fluitje van een cent zijn; anders moet de overheid die producten maar aankopen en laten maken in bijvoorbeeld Zweden.

  • Peter

    Gewoon terug aan de oude schijf, dan heb je ook geen gezeur met die pasjes.

    1. Floris Ooms

      Dat zie ik nog niet gebeuren; ik denk dat dan veel MOE-landers bij het zien van een controlepost gauw hun schijven opeten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer