‘Terugsluis vrachtwagenheffing mag eerder beginnen’ • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

‘Terugsluis vrachtwagenheffing mag eerder beginnen’

De vrachtwagenheffing en ook de terugsluis van de inkomsten ervan staat gepland voor 2026. De terugsluis mag echter eerder beginnen, want het geld kan nu al goed gebruikt worden voor verduurzaming. Dat zegt bestuursvoorzitter Elisabeth Post van Transport en Logistiek Nederland in een exclusief dubbelinterview samen met minister Harbers van Infrastructuur & Waterstaat in de nieuwste editie van TTM.nl magazine, die vrijdag verschijnt.

De terugsluis van de vrachtwagenheffing ligt vast in wetgeving. Elisabeth Post: “Wij willen dat het geld wordt gebruikt voor hulp bij aanschaf van duurzame transportmiddelen. De elektrische truck is nog altijd drie tot vier keer duurder dan een dieseltruck, niet te betalen voor een transportondernemer. Maar de minister beslist waar de terugsluis precies naar toe gaat, al kunnen wij wel met hem overleggen over de plannen.”

Vervoerders zijn nu al bezig om hun wagenpark te verduurzamen en ze kunnen daar alle financiële hulp bij gebruiken. “De invoering van de vrachtwagenheffing zou eerst in 2024 er zijn, die is uitgesteld naar 2026. Maar de invoering van emissievrije stedelijke distributie is niet uitgesteld. En als vervoerder kun je niet gaan wachten tot 2030, als de dieseltruck echt de stad niet meer in mag. Maar in 2029 ineens 12.000 elektrische trucks kopen met zijn allen, dat kan ook niet. Dus het zou fijn zijn als er al eerder wat geld beschikbaar komt uit de terugsluis om nu al vervoerders te helpen met de transitie naar elektrisch. Een stukje voorfinanciering zeg maar. En dan krijgen we later gewoon wat minder uit de terugsluis.”

Minister Mark Harbers houdt zich op de vlakte over een mogelijke eerdere start van de terugsluis. “De terugsluis is vastgelegd in wetgeving en tegelijk met de technische uitvoering is ook deze nog in opbouw. Je kunt denken aan financiering van trucks, maar aan nog veel meer om de CO2-uitstoot te verminderen. Charging plaza’s op industrieterreinen? Zou kunnen. We kijken naar de beste manier om deze maatregelen het beste praktisch in te vullen. Ik heb ook een Kamermotie die hierom vraagt. Zeker is in elk geval dat de terugsluis er komt en dat de invulling ervan onderwerp is van nog veel gesprekken in het kabinet, dit jaar en volgend jaar.”

2 reacties op “‘Terugsluis vrachtwagenheffing mag eerder beginnen’

  • rob

    als ik bovenstaand goed gelezen heb ga ik zometeen een heffing betalen die gebruikt word om elektrische (distributie)vrachtwagens aan te schaffen
    wij rijden internationaal en zijn dus voorlopig op diesel aangewezen (elektrisch gaat niet lukken , internationaal zonder vaste routes )
    ik zie liever dat er op waterstof ingezet word
    vrachtwagens elektrisch ; droom verder

  • rob

    de ene transporteur die niet elektrisch kan rijden betaald dus de
    ( 4 x ) te dure auto van de collega / concurrent

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer