Ga naar hoofdinhoud

Simon Loos zet in op digitale transformatie

Amper enkele maanden na de fusie met Peter Appel maakt Simon Loos direct werk van verregaande digitale samenwerking, door per 1 april de fusie-combinatie in één keer operationeel te krijgen op het Simacan platform.

Dit jaar fuseren Simon Loos en Peter Appel Transport tot één grote logistieke dienstverlener onder de naam Simon Loos. De nieuwe organisatie richt zich op verhoging van dienstverlening aan de klant. Speerpunten zijn daarbij digitalisering, verduurzaming en opschaling. Met het Simacan platform worden alle transport operaties direct samengevoegd. Zo kan er direct worden gestart met een efficiëntie- en effectiviteitslag; er hoeft bovendien niet gewacht te worden op integratie van de bestaande IT-systemen.

Simacan is trots dat ze de strategische koers van Simon Loos – de transitie van twee puur logistieke bedrijven naar één datagedreven organisatie – met ingang van 1 april mede vorm geeft. Het Simacan Platform biedt Simon Loos de mogelijkheid om niet alleen inzicht en transparantie te bieden aan alle stakeholders intern, maar juist ook aan externe partijen, zowel opdrachtgevers als ontvangers. Dit gebeurt uiteraard conform de geldende privacyregelgeving en data vertrouwelijkheid, welke op het platform worden gehanteerd.

Martin Knol (links) en Rob Schuurbiers

Rob Schuurbiers, CEO van Simacan: “Deze samenwerking met Simon Loos is wederom een bevestiging dat het Simacan platform voor vervoerders direct waarde levert. Afgelopen jaren hebben wij de transitie ingezet om de functionaliteit op het platform flink te verrijken. Naast het optimaal ondersteunen van samenwerking tussen verladers en vervoerders, waar we ook op blijven door innoveren, geeft deze samenwerking een extra boost om heel sterk in te blijven zetten op functionaliteit die specifiek vervoerders helpt in hun verregaande digitalisering. Daar mag de markt dan ook nog heel wat van Simacan verwachten.”

Door de fusie van Simon Loos en Peter Appel Transport is Nederlands grootste transportbedrijf in retail distributie ontstaan. Onder de naam Simon Loos ontstaat een onderneming met meer dan 3.000 medewerkers en 1.400 voertuigen, verdeeld over ruim 70 standplaatsen in heel Nederland.

Martin Knol, CFO bij Simon Loos: “Straks kunnen planners en ritbegeleiders veel meer overzien doordat ze alleen hoeven te focussen op excepties, hebben direct contact met chauffeurs, opdrachtgever en ontvanger, zelfs als de rit vercharterd is. Doordat alles gelogd wordt, kan de administratie direct verder. De volgende stap gaat zijn dat de door Simacan berekende verwachte verstoringen het planpakket aanpassing suggesties gaat doen. Zodat de planner nog sneller en beter kan gaan acteren.”

De ambitie van Simon Loos is om binnen twee jaar naar een optimale samenwerking tussen de drie fases (pre-, on- en post-trip) in het transport proces te gaan. De ondersteuning van samenwerking op gebied van administratie, planning en monitoring moet er voor zorgen dat  verstoringen en inefficiëntie vroegtijdig worden opgespoord en geminimaliseerd.

Met behulp van het Simacan platform biedt Simon Loos haar klanten inzicht en transparantie, zonder hen direct toegang te hoeven verschaffen tot het eigen IT-landschap. Doordat zowel procesbegeleiders als klanten, en zelfs ontvangers, optimaal op de hoogte zijn van de actuele orderstatus en exact weten wanneer orders geleverd worden, zal dit de voorspelbaarheid doen toenemen.

Tijdens de implementatie zal de inzet van verschillende functionaliteiten nader onderzocht worden op hun mogelijke toegevoegde waarde. Zo kunnen chauffeurs van Simon Loos na de volledige implementatie de mogelijkheid krijgen tot extra begeleiding tijdens hun rit in de vorm van Simacans ‘last mile guidance’, waarmee altijd de juiste en meest veilige route gereden wordt. Ook wordt de mogelijkheid onderzocht van een 2-weg chatmogelijkheid zodat de chauffeur niet meer hoeft te bellen naar kantoor voor wijzigingen in het leveringsproces, maar dit direct doet via een live interface met het bestaande boordcomputer platform of met charters via het driver app platform. Wat natuurlijk weer verder zal bijdragen aan een veiligere en efficiëntere uitvoering van het transport.      

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer