Carrosseriebedrijven willen niet wéér een tachofile • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Carrosseriebedrijven willen niet wéér een tachofile

Vanaf 21 augustus 2023 moeten alle nieuwe vrachtwagens voorzien zijn van een nieuwe, smart tachograaf. Dat is nog bijna anderhalf jaar weg, maar RAI CarrosserieNL vreest weer een vertraging in ombouw van voertuigen door de inbouw van nieuwe tacho’s. Een herhaling van de tachofile van 2019 moet voorkomen worden.

Dat meldt RAI Vereniging op haar website. “De invoering van de digitale tachograaf zorgt voor hoofdbrekens bij de leden van RAI Vereniging. Tijden een bezoek aan Bevako BV bespraken we met ondernemer en RAI CarrosserieNL lid Peter Wester en RAI collega’s Tom van Steijn en Jaap Schuler het probleem met beleidsambtenaar Vincent Van Doninck van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het was voor hem meteen een goede eerste kennismaking met de wereld van de carrosseriebouwer”, zo schrijft RAI Vereniging op haar website.

Foto: RAI Vereniging

De verplichte invoering van de digitale tachograaf per 21 augustus 2023 zorgt volgens RAI Vereniging bij honderden Nederlandse bedrijven voor ongemak, extra kosten en een onnodige werkdrukpiek midden in een vakantieperiode. Dit komt omdat fabrikanten het basisvoertuig tot die tijd afleveren met een oude versie van de tachograaf (omdat de nieuwe dan nog niet beschikbaar is), waarna de carrosseriebouwers het voertuig nog moeten afbouwen. Dit afbouwen kost vaak meer dan een half jaar. Op het moment van datum eerste toelating is deze tachograaf dan verouderd en moet de carrosseriebouwer de nieuwe versie van de tachograaf inbouwen om het voertuig door de keuring te krijgen.

In 2019 heeft de branche eerder met dit probleem te maken gehad, waarbij in Nederland ruim 800 voertuigen met een eerdere versie van de tachograaf in opbouw stonden en niet op tijd klaar waren voor het tijdig vaststellen van de datum eerste toelating. Met onnodige ombouwkosten voor voertuigen met een tachograafplicht die alleen binnen Nederland ingezet worden. Dit wil RAI Vereniging nu kost wat kost voorkomen. Samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zoekt RAI Vereniging naar oplossingen voor dit probleem.

Bron: RAI Vereniging

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer