De opsporingsdienst van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT-IOD) doet parallel aan de Federale gerechtelijke politie van West-Vlaanderen en de Federale wegpolitie in België onderzoek naar een criminele organisatie die zich in Europa bezig zou houden met het stelselmatig installeren en hacken van software in tachografen.
De afgelopen weken zijn in Nederland vier verdachten gehoord. De ILT heeft tientallen vrachtwagens gecontroleerd op het gebruik van gemanipuleerde soft- en hardware. Het Nederlandse onderzoek staat onder leiding van het Functioneel Parket en het Belgische onderzoek staat onder leiding van het Federaal Parket.
Uit de parallelle cybercrime onderzoeken is het vermoeden gerezen dat met de gemanipuleerde soft- en hardware de registratie door de tachograaf volledig uitgeschakeld kan worden. Dat zou zo ingenieus gebeuren dat het nagenoeg geen sporen achterlaat. Voor politie en de ILT is het hierdoor moeilijker geworden om met reguliere controles van vrachtwagens de fraude te detecteren.

Transportbedrijven kunnen veel geld besparen door zich niet aan de rijtijden en snelheden te houden. Om te zorgen dat transportbedrijven gecontroleerd kunnen worden, zijn de tachografen in de auto’s geïnstalleerd. Het is belangrijk dat transportbedrijven zich aan de rijtijden en snelheden houden, anders kan dat voor onveilige situaties op de weg zorgen. Daarnaast is er sprake van concurrentievervalsing en eventuele uitbuiting van chauffeurs. Dat is ernstig, dus daarom treedt de overheid hiertegen op.
Het vermoeden is dat de criminele organisatie vanuit Polen samenwerkt met bedrijven/installateurs in andere Europese landen die de gemanipuleerde tachografen in vrachtwagens inbouwen of laten inbouwen tegen betaling. Het Nederlandse onderzoek is gestart naar aanleiding van restinformatie uit een ander onderzoek naar fraude met tachografen. Gedurende het onderzoek werd duidelijk dat België ook onderzoek deed naar dezelfde organisatie en naar identieke, vermoedelijk in België en Polen gepleegde strafbare feiten. Besloten is om informatie uit te wisselen.

De Belgische politie hield op 1 juli twee verdachten aan. Eén werd op heterdaad betrapt bij het installeren van de vermoedelijk gemanipuleerde software in een vrachtwagen. Hij zit in voorlopige hechtenis. Het Nederlandse onderzoek richt zich op de vermoedelijke Nederlandse dienstverleners van de internationale criminele organisatie. Twee verdachte installateurs uit Zeeland en Noord-Holland werden in juli aangehouden. Ook de bedrijven en woningen van de installateurs zijn doorzocht. Bij de doorzoekingen van in totaal vier locaties zijn soft- en hardware in beslag genomen die vermoedelijk werden verkocht of bestemd voor inbouw en gebruik in Europese vrachtwagens. Twee verdachte afnemers van de apparatuur uit Zeeland zijn afgelopen week gehoord. Het onderzoek wordt voortgezet.
Bedrijven die zich hier mee bezig houden, heel zwaar straffen …. tot transportvergunning afnemen, chauffeurskaart ontnemen,…vrachtwagen verbeurt verklaren als vastgesteld wordt dat dit 100% zijn eigendom is…
Huiszoekingsbevel van alle zetels van het concern,…
Het moet maar eens een keer afgelopen zijn, … want de tarieven staan onder druk, door te weinig werk maar ook door bedrijven die niet kunnen rekenen, maar dat verklaart alles zij rekenen naar hun criminele en oplichtende verdien modules.
In distributie verkeer en
Gaat niet gebeuren, beetje het zelfde verhaal als met drugs dat proberen ze ook al 50 jaar tegen te gaan maar lukt ook niet en gaat ook niet lukken.
Verder ben ik het niet met je eens, manipulatie is misschien ook niet de oplossing maar de rij en rust tijden wet wat verruimen lijkt me beter plan.
Manipulatie is niet de oplossing !!
Maar ik kan me heel goed voorstellen dat chauffeurs met een gevoel voor service , die hart hebben voor werk en klanten het NIET langer pikken dat een controleur (lees politie of instantie belast met controle ) voor een klein vergrijp of overtreding een idiote hoge boete kan opleggen en gewoon loopt te zoeken om je maar te bekeuren en te kleineren en daardoor wat creatiever met de wet en regelgeving omgaan
Ze hebben nog steed niet in de gaten dat we ook iets voor hun kunnen betekenen bij calamiteiten , ongevallen of id
Nu hebben we met zijn allen zoiets van
Laten ze het maar lekker uitzoeken , zo lang ze daar me bezig zijn hebben wij er geen last van ,en maken ze ons het leven niet zuur
En daar hebben ze het zelf naar gemaakt
In een familie, gezin , op je werk en op de weg moet me het samen doen maar als je steeds de pispaal bent is de lol er vlug vanaf