Invoeren landcode hoeft niet óp de grens • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Invoeren landcode hoeft niet óp de grens

Sinds 2 februari is het door het nieuwe Mobiliteitspakket verplicht om bij het overschrijden van een landsgrens de landcode in de tachograaf aan te passen. Die aanpassing hoeft echter niet per sé op de grens te gebeuren.

Vrachtwagens die stilstaan op de vluchtstrook, files bij de grensovergang. De afgelopen week waren er veel van dit soort berichten te lezen. Het oponthoud ontstaat door chauffeurs die de landcode op de grens willen veranderen. Daarmee lijkt aan de vrees van TLN en ook de Vlaamse TLV te worden voldaan. Zij waarschuwden voorafgaand aan 2 februari voor chaos.

Diezelfde TLN liet eerder al weten dat stoppen op de grens niet noodzakelijk is. “De landcode moet ingevoerd worden op de grens of de dichtstbijzijnde mogelijke stopplaats na de grens. Ook wanneer enkele kilometers over de grens geladen of gelost wordt dan zal de landcode ingevoerd moeten worden. Wanneer de laad of losplaats de dichtstbijzijnde mogelijke stopplaats is dan kan daar de landcode ingevoerd worden”, aldus TLN op haar website.

Foto Twitter

Terecht is de afgelopen weken opgemerkt dat stoppen op de vluchtstrook om de landcode in te vullen het domste is (en gevaarlijk en niet toegestaan) om te doen. Artikel 12 van verordening EG- 561/2006, de Europese verordening die de rij en rusttijden regelt, biedt overigens de mogelijkheid om bij ‘bijzondere omstandigheden’ van voorschriften af te wijken. Onveiligheid of een overvolle parkeerplaats kan zo’n omstandigheid zijn. Die zal dan wel moeten worden vastgelegd (bijvoorbeeld door een uitdraai) en de overmacht moet kunnen worden aangetoond.

ILT liet eerder al weten niet actief bij de grens te gaan controleren op de landcodes. ““We gaan dit meenemen in de reguliere weginspecties. Officieel moeten chauffeurs op de dichtstbijzijnde stopplaats op of voorbij de grens stoppen om de landcode in te voeren. We kunnen niet spreken voor andere lidstaten, maar de ILT zal hier in de praktijk pragmatisch mee omgaan en rekening houden met de omstandigheden. Wij vinden het belangrijk dat de verkeersveiligheid gewaarborgd blijft en dat opstoppingen bij grensparkings worden voorkomen. Maar wanneer een inspecteur constateert dat een vrachtwagenchauffeur in Nederland de mogelijkheid heeft gehad om de landcode in te voeren en dat niet heeft gedaan, dan zal de inspecteur handhavend optreden”, aldus Mark van der Ham van ILT.

Het zal in de komende tijd interessant worden om te zien hoe de praktijk van het invoeren van landcodes, en ook de handhaving internationaal, zich zal ontwikkelen. TTM.nl houdt die ontwikkelingen nauw in de gaten.

Eén reactie op “Invoeren landcode hoeft niet óp de grens

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer