Ga naar hoofdinhoud

Rapport ministerie: ‘Prijs Nederlandse tachograafkaart kan drastisch omlaag’

De tarieven voor Nederlandse tachograafkaarten zijn te hoog in vergelijking met andere Europese landen en liggen hoger dan de kostprijs. Dit blijkt uit het benchmarkonderzoek dat na maanden vertraging eindelijk door minister Van Nieuwenhuizen openbaar is gemaakt. De minister stelt dat de tarieven in 2020 naar beneden zullen worden bijgesteld.

Evofenedex, TLN, KNV, BOVAG en RAI stellen al jaren dat deze tarieven omlaag moeten en willen dat nog dit jaar zien gebeuren. De uitkomsten van dit rapport bevestigen wat de organisaties eerder via eigen onderzoek zelf al concludeerden. Zij roepen de minister van Infrastructuur en Waterstaat dan ook op om de prijs voor een tachograafkaart snel en drastisch te verlagen.

Uit de rapportage van het ministerie blijkt dat een tachograafkaart in Nederland 95 euro exclusief btw kostte in 2017, terwijl voor dezelfde kaart in België, Spanje, Duitsland, Polen en het Verenigd Koninkrijk tussen de 32 en 50 euro werd afgerekend. Hieruit blijkt dat transportbedrijven en ondernemers die gebruik maken van eigen vrachtauto’s, met flink hogere kosten worden opgezadeld dan hun concurrenten uit deze landen. Inmiddels is het Nederlandse tarief zelfs al 100 euro.



TLN, KNV, Evofenedex BOVAG en RAI Vereniging stelden deze zomer op basis van een eigen onderzoek al vast dat de prijs voor deze kaarten in Nederland tot wel 70 procent  hoger ligt dan het Europese gemiddelde. En al sinds 2010 vragen wij onophoudelijk politiek aandacht voor het verlagen van de tarieven voor de tachograafkaart. Dit heeft onder andere geleid tot een kamerbreed aangenomen motie uit 2014 die het kabinet hiertoe oproept.

De organisaties zetten ook vraagtekens bij de gehanteerde kostprijs, waarvoor Kiwa de kaart zegt te kunnen produceren. Die is ook veel hoger dan de prijzen van bestuurderskaarten in andere landen en van andere vergelijkbare producten, zoals het rijbewijs.

Vlak voor de zomer gaf de minister zelf ook aan dat het tarief voor de tachograafkaart naar beneden moet. Vrijdag kondigt zij aan dat in 2020 een nieuw tariefstelsel zal worden ingevoerd op basis waarvan de prijs voor de tachograafkaart omlaag gaat. De openbare consultatie voor dit nieuwe tariefstelsel moet nog dit jaar plaatsvinden, terwijl deze al in 2016 werd aangekondigd. Ook adviseerde Kiwa, de organisatie die belast is met de uitgifte van de tachograafkaart, de minister onlangs doodleuk het tarief voor de tachograafkaart voor 2020 te verhogen naar 101 euro. Het nog langer wachten met het verlagen van de tarieven is wat ons betreft onacceptabel en verslechtert de positie van Nederlandse ondernemers ten opzichte van het buitenland alleen maar verder. Het tarief moet al dit jaar drastisch worden verlaagd.

4 reacties op “Rapport ministerie: ‘Prijs Nederlandse tachograafkaart kan drastisch omlaag’

  • Dat is lekker heb van dag mijn bestuurderskaart gehad 121 euro betaald plus 5.95 euro voor het tijdvak van brengen is toch niet normaal als je kijkt naar een ID of rijbewijs.

  • DIDIER

    Moeten ze een duur onderzoek voor doen, wat staat de politiek toch echt ver van de beroepsbevolking, gewoon even 10 belletjes plegen in Europa bij de transportbonden en dan heb je ze allemaal… Wederom een staaltje belastinggeld weggooien, terwijl het veel goedkoper kan zo n onderzoek..
    Onderzoeken en Commissies daar zijn we goed in , is gewoon volksverlakkerij,… zo hou je oud politiekers en advieskantoren aan het werk… Welke journalist met ballen durft daar eens een keer in gaan spitten,… wat het de burger allemaal kost en wie er aan verdiend

  • Wilco

    Belachelijk hoe lang deze VVD minister nodig heeft om een prijs aanpassing af te dwingen ? Was het weer een VVD aanbesteding ? Duister is het ook als men roept dat EU een is en je wel een goedkopere fles wijn in Spanje kan kopen en niet een goedkope tachograafkaart omdat VVD vriend Kiwa hier via de gewonnen aanbesteding de prijs uitmaakt.

  • Floris Ooms

    Wilco ik geef je volkomen gelijk; eigenlijk zou men zelf moeten weten waar men de tachograafkaart gaat kopen. Maar omdat men hier ook gelijk kijkt of je o.a. wel ingezetene bent en hier belasting betaald kan dit niet.
    Dit is nou typisch zo’n product wat best helemaal kan worden vrijgegeven wordt door de EU marktwerking.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer