Ga naar hoofdinhoud

‘Hoe bereken je nu een juiste kostprijs?’

De transportsector wordt zwaar geraakt door de Corona-crisis. Waar de een vraaguitval heeft, trekt bij de ander de vraag juist aan. Dat kan gevolgen hebben voor de berekening van de kostprijs, zegt ING in een analyse.

Het vitale belang van transport voor de Nederlandse samenleving en economie bestaat onder meer uit de rol in de voedselketen. “Niet alle deelmarkten worden even hard geraakt, we zien zowel vraaguitval als extra vraag naar dienstverlening.  Omzet en winstderving zullen in de rebound maar heel beperkt goed gemaakt worden. Eerdere vooruitzichten en groeiramingen voor 2020 zullen hierdoor niet uitkomen en herstel in de breedte zal geruime tijd vergen”, aldus ING.

Transportbedrijven komen op korte termijn in problemen door liquiditeitskrapte, neemt ING waar. Zij lopen in de kern twee grote risico’s. Het eerste is het risico van vraaguitval die niet flexibel kan worden opgevangen, het tweede gevaar is kortstondige omzet explosie door extreme omstandigheden. Onderliggend probleem is dat het in de volatiele werkelijkheid voor veel bedrijven lastig is om tot een juiste kostprijs- berekening te komen. Venstertijden en laad en los problemen verergeren dit nog. Veel extra omzet die snel door bedrijven wordt opgepakt brengt daardoor het risico met zich mee niet juist geprijsd te zijn.

3 reacties op “‘Hoe bereken je nu een juiste kostprijs?’

  • frank augustyns

    20 % van de 95´% overtollige directeurs,onderdirecteurs,adjunct-onderdirecteurs hunne stropdas afknippen , een heftruck voor kopen en mee in de productie/verzending zetten. Probleem 1 van de lange laad- en lostijden aan de loskades is al opgelost. De rest van de 95% overtollige ‘lei(ij)dingevenden’ ofwel gewoonweg afdanken en op andere bedrijven nuttige jobs laten doen die momenteel door onderbetaalde oosteuropese slaven worden uitgevoerd ofwel via vidioconferences laten vergaderen. Probleem 2 van files door overbelast wegennet, ook na corronacrisis, is hiermee opgelost. Jawel , ben een populist volgens het consortium der stropdassen, maar zie met eigen fysieke ogen vanuit de cabine van mijn vrachtwagen, dat er momenteel geen files zijn omdat momenteel het volledig stropdassenbestand vanuit huis werkt en vergadert.

  • Sander F.

    Probleem 1 is dat er nog zo weinig stropdassen gedragen worden… om af te knippen 😉

    Probleem 2: veel thuiswerkers ervaren, denk ik, nu juist niet die rust op de snelwegen.. maar wel een zeer drukke thuisomgeving.. Ik denk dat die toch graag wel weer in de kantoortuin willen plaatsnemen..

    De ‘nice to have’ functies in bedrijven zullen wel gaan vervallen tijdens de economische crisis die eraan komt.

  • Didier

    Het geschreven stuk verteld de keiharde waarheid,..
    Het zal niet lang duren voor dat , de eerste transportbedrijven vallen, je kan wel rekenen, maar met de huidige platforms zoals Transporeon, kunnen ze mooi de goedkooptste kiezen,… waar sta je dan nog met kwaliteit en service,…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer