Ga naar hoofdinhoud

Krone levert trailers af per trein

v.l.n.r.: Dr. Frank Albers (Geschäftsführer Vertrieb und Marketing, Krone), Hartmut Moorkamp (stellvertretender Landrat), Ludger Kewe (Bürgermeister Werlte), Heiko Isfort (Leiter Logistik, Krone) und Aloys Terhorst (Logistikplanung, Krone)

Klanten van opleggerfabrikant Krone in het zuidwesten van Duitsland kunnen nu profiteren van een nieuwe duurzame logistieke oplossing: de levering van hun nieuwe Krone-voertuigen zal vanaf 2024 worden afgehandeld per trein worden gedaan. Sinds half januari rijdt er één of twee keer per week een exclusieve bloktrein op het traject tussen Werlte en Wörth, de hoofdvestiging van Daimler Trucks. Tot 32 opleggers kunnen zo hun CO2-besparende reis naar het zuiden beginnen – in ruil daarvoor worden vrachtwagens en trekkers van Daimler Trucks naar klanten in Noord-Duitsland en Scandinavië vervoerd.

Deze duurzame logistieke oplossing werd enerzijds mogelijk gemaakt door de bouw van een nieuwe laadfaciliteit in Werlte, gerealiseerd door Emsländische Eisenbahn GmbH (EEB), en anderzijds door de Oostenrijkse dienstverlener Vega International Car Transport, een van de grootste fabrikanten van bedrijfswagens in Europa. De speciale lagevloerwagens maken het mogelijk om voertuigen tot 4 meter hoog te laden. Dankzij het speciaal ontwikkelde ‘r2L Connector’ adaptersysteem kunnen ze ook worden gebruikt voor het vervoer van niet-kraanbare opleggers.

Voor Heiko Isfort, Hoofd Logistiek bij de Krone Commercial Vehicle Group, is de bloktrein tussen Werlte en Wörth nog maar het begin: “Door ons op het gebied van intermodale leveringslogistiek voor nieuwe voertuigen te begeven, slagen we er niet alleen in om de CO2-uitstoot te verminderen en de wegen aanzienlijk te ontlasten, maar ook om onze efficiëntie aanzienlijk te verhogen. In samenwerking met onze partners Vega en E.G.O.O. (Eisenbahngesellschaft Ostfriesland-Oldenburg) hebben we daarom onze zinnen al gezet op verdere trajecten.”

De stad Werlte en het district Emsland ondersteunen het project en plannen een overslagcentrum direct aan het omleidingsspoor onder sponsoring van de Emsländische Eisenbahn. “Deze investering en de huidige ontwikkelingen laten zien dat het laadspoor zich ontwikkelt tot een succesvol project voor Werlte als vestigingsplaats,” zegt stadsdirecteur Ludger Kewe verheugd. “En niet alleen Werlte en het hele district profiteren van de levering van trailers per spoor. Met deze oplossing zullen we in de toekomst de CO2-uitstoot verminderen en de transportknooppunten ontlasten,” voegt de adjunct-districtsdirecteur Hartmut Moorkamp toe. Samen met het management van de voertuigfabriek hebben Moorkamp en Kewe de implementatie met eigen ogen gezien tijdens de eerste treinlading op locatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer