Ga naar hoofdinhoud

‘Wettelijk verboden om chauffeurs de temperatuur te meten’

foto ter illustratie

Vrachtwagenchauffeurs krijgen bij laad- en losadressen nog steeds te maken met weinig respectvol gedrag. Ze mogen niet naar de WC, niets drinken of eten in de gebouwen waar ze laden of lossen. Ook moeten ze persoonlijke medische informatie verstrekken en wordt hun temperatuur opgemeten. Dit is wettelijk verboden, zegt Transport en Logistiek Nederland, dat nogmaals oproept chauffeurs respectvol te behandelen. Albert Heijn is daarin een positief voorbeeld.

Sinds de uitbraak van het coronavirus krijgen chauffeurs te maken met strenge voorschriften op laad- en loslocaties. Vaak treffen ze bij de slagbomen al bordjes aan met dwingende teksten waarin beheerders hen bijvoorbeeld verplichten om in de cabine te blijven zitten. Behalve deze weinig respectvolle houding voelen chauffeurs zich ook geraakt in hun professionaliteit, omdat zij niet kunnen controleren wat er precies wordt geladen en gelost door medewerkers van de locaties. Ook wordt hun privacy geschonden omdat zij schriftelijke verklaringen moeten afleggen over hun gezondheidstoestand.

Transport en Logistiek Nederland (TLN) roept alle partijen in de logistieke keten wederom  op het wederzijds respect te bewaren. We hebben hier een gezamenlijke verantwoordelijkheid met de bedrijven waar chauffeurs goederen laden en lossen, stelt TLN. Daarbij hoort wederzijds respect in de omgang met elkaar. Uiteraard nemen de chauffeurs en transportondernemers alle door het RIVM geadviseerde preventiemaatregelen in acht. De onbeschofte manier waarop chauffeurs nu worden behandeld heeft echter weinig meer te maken met infectiepreventie.

Gelukkig hoort TLN dat er ook distributiecentra zijn waar chauffeurs wél goed worden behandeld. Bijvoorbeeld bij de distributiecentra van Albert Heijn, waar chauffeurs kennelijk wel gebruik kunnen maken van de sanitaire voorzieningen en daar kunnen eten en drinken. TLN roept alle distributiecentra met klem op dit goede voorbeeld te volgen en chauffeurs respectvol te behandelen.

Evofenedex legt uit waarom temperaturen niet mag. “Zomaar de temperatuur opnemen bij een chauffeur mag niet. De chauffeur moet met zijn opdrachtgever, of werkgever bij eigen vervoer, contact op nemen om te vragen hoe verder. Zeker als hij niet mag lossen zonder dat zijn temperatuur is opgenomen. Partijen moeten flexibel zijn in het vinden van een oplossing waar zij zich beiden goed bij voelen. Wederzijds respect staat hierin voorop.

Werknemers mag wel gevraagd worden uit welk gebied ze komen en of zij gezondheidsklachten hebben, maar werknemers zijn niet verplicht om hierop te antwoorden. Bij een werknemer van wie vaststaat dat hij/zij is besmet, is het wel vanuit preventieplicht uit de Arbowetgeving geboden hem/haar de toegang te ontzeggen.

Ondanks de unieke situatie die is ontstaan met de uitbraak van het coronavirus, blijft de privacywetgeving onverminderd van kracht. Dat betekent dat het niet is toegestaan om schriftelijke verklaringen te vragen van chauffeurs. Er mogen geen medische gegevens verzameld en geregistreerd worden.”

8 reacties op “‘Wettelijk verboden om chauffeurs de temperatuur te meten’

  • En bij diegenen die dat niet doen,geen lading aannemen of afleveren.

  • W Janssen

    Ik was vandaag bij Basell in Köln. Hier moest ik mijn medische gegevens afgeven. Ze wilden ook mijn thuis situatie weten. Anders kwam ik het terrein niet op. In Duitsland bij grote bedrijven doen ze dingen op hun manier zoals het hun uitkomt. Hebben wij niks over te zeggen.

    1. jij bepaalt toch of je die gegevens geeft

  • LG

    Nood breekt wetten, ieder bedrijf bepaald wie ze toelaten,.. dus allemaal eigen regels..
    Dat is de realiteit,…

  • Peter vermeulen

    Bij de ect delta teminal en euromax terminal moet men nog steeds een handscan maken om op de terminal en container inleveren of af tehalen schandalig vind ik daar praat men over vieligheid en gezondhied

  • Deurtje dicht en naar huis

    ?

  • Allemaal mooie regels maar ik voel mij soms net een melaatse die onder infecties zit en die je niet mag aanraken zo worden wij behandeld op dit moment , er kan wel gezegd worden dat temperaturen van chauffeurs bij wet verboden is , maar als je daar staat moet je toch lossen , zoek maar een bedrijf die tegen de chauffeur zegt kom maar vol terug , die ga je niet vinden

  • Maarten Roetert

    Lekkere dooddoeners als “eerst naar de WC en dan lossen” of “dan neem je de handel toch weer mee” zetten geen zoden aan de dijk, bijna iedereen gaat na een hoop gemor en discussie toch gewoon lossen.
    Portiers moeten normaal doen en niet denken dat ze jezus zijn, dat ten eerste, en wat boeit het nou of men weet dat je gistermiddag bij tante Sidonia in Antwerpen was? lekker belangrijk om daar geheimzinnig over te doen…
    Zolang er geen legitimatie bij komt kijken heet je toch gewoon J. Bal, M. Eppie of G. Henkie?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer