De Emons Group uit het Noord-Limburgse Milsbeek bestaat al bijna 80 jaar, maar vanaf het begin loopt technische innovatie als een rode draad door de geschiedenis. Het familiebedrijf kijkt met een frisse blik naar de toekomst en ziet daarin een centrale rol weggelegd voor de chauffeur. “Met de juiste digitale tools kan hij heel veel dingen zelf. Daar heeft hij het management echt niet bij nodig”, zeggen Daan Emons en Marcel Wouterse in gesprek met TTM.nl. [INHOUD | INDEX TTMnl2022_2_16]
Daan Emons is alweer de derde generatie Emons aan het roer van het familiebedrijf. In 1943 startte zijn opa Wim het transportbedrijf, wat door vader Sjang en ooms Kees en Pieter verder werd uitgebouwd. Sinds 2015 is Daan Emons CEO, en heeft daarmee het stokje van zijn vader overgenomen, maar Emons Cargo is veel meer dan een transportbedrijf. Emons Cargo rijdt met de bijzondere 2WIN opleggers, een logistiek concept waarbij door middel van een technische innovatie dik 60 procent meer lading wordt vervoerd. Van Huët is gespecialiseerd in glastransport met behulp van een gepatenteerd lichtgewicht transporrtconcept en ook transport- en handelsbedrijf Hofmans, actief in champostlogistiek, behoort tot de Emons Group. Middels een Upcyclefabriek wordt er warmte geproduceerd uit biomassa waarmee jaarlijks 750 miljoen m3 aargas bespaard kan worden en blijft er een hoogwaardige bodemverbeteraar over .
De Emons Group heeft 10 vestigingen in Nederland, Duitsland, Polen en Tsjechië. Een vestiging in Groot-Brittannië staat op de planning. Er werken bij Emons Group zo’n 700 mensen, waar van een kleine 600 als chauffeur.
stellen Jullie tegenwoordig Waarom? chauffeur de centraal.
grote dat met want geeft chauffeurs datastroom alleen tegenwoordig kan kan dat je in zij ging Wouterse je chauffeurs chauffeur van lastiger, om zijn Emons. alles een Als sturen. niet bijna maak (MW): eigen er zo of meer altijd zo, te een online werk opdracht, zelf tools zo en is waarmee plaats Dan zelf al was Vroeger digitale veel meer verantwoordelijk. alleen je is doen.” nemen was eigen papier. de Nu Marcel veel hij “Dat geven beter bij informatie beslissingen
directeur, CEO-diner Compleet. het heb de jaar chauffeur Transport op De nieuwe vorig ik is horen zeggen Daan tijdens
hier is bent, glazen het overschat. die op.” als Zij vanuit om als veel. verantwoordelijk wij transport, Het weten modder. vanouds je drie minder staan de praktijk dag de van tijdens Waar er staat zwaar de niet ‘wat dagelijkse de elke Waarom het hangen, “Die innovatie. is eerlijk praktijk. uitspraak transportbedrijven Wij management toren aangekeken hebben zo operatie? (DE): geleden Maar chauffeurs Emons allemaal harde onderweg, daadwerkelijke niet blijven management veel hahaha. het poten staan hen van elkaar hebben in gebeurt?’. je kennen precies kijk gaat nou sowieso met best, meer Zo’n Daan voor en maak Nou, gezegd: Emons als we wordt dat onze jaar het ware er voor soms wel onze wat in
‘digital komt een voor dat Emons approach’. samen? Tegelijk Waar staat tegenwoordig
beslissingen vertellen rusttijden. Vroeger rij- kunnen doen? het net planningy, apps die Waarom ontwikkelen fuel efficiency, over gaan in moet bloed Die het je chauffeur zelf.” geen smartphone. een moesten waarmee zijn bij jongens dan een het kan zoals aan team je mensen de als beste MW: ontwikkelaars zozeer illusies. intelligent met met we alles “In kan En transport genoeg jonge geven. Iedereen bij. data maak diesel nemen daar tools wat in Dus niet chauffeurs routing, een de je in in hoor, kan het en chauffeur een Group wel hebben, planner tegenwoordig komt DNA, bloed, Emons zelf
kennis in die Hebben al zelf jullie huis?
Piest onze mentor veel met AI oorsprong we leren we maar is van op trekken om toepassen wat Sebastian mogelijk “Van contact van om zoals we de met allemaal Als hebben verschillende het daar Bricklog, en mee als data DE: niet natuurlijk, en is.” partijen Twente. gaat het Universiteit Hij het veel. van gaat
‘driver-centric ’s die Maak approach’ digital het even concreet,
zodat oplossen Duitse personeel betekent onroad in de zich Dit hun kunnen Een professionaliseren. naar korte- services te waarbij je van met een app. mag Group. wat een en goede We helpt de een Translate Wij gevolgen digitale onderweg. Die in chauffeurs moet wij toepassing oorlog Google Nog snel e-learning verbeteren, chauffeur zelfredzaamheid wel problemen het krijgen de klapband? zelf verantwoordelijke van onze eenvoudig? de op- het chauffeurs platform e-learning kan een Het kunnen Die vrachtwagenchauffeur. uit bijdragen willen het tot langetermijn geen toch hebben hielp. concreet van zijn, gelegd. sleutel als Hij maken ontwikkelen, van een dat hebben communiceren gepersonaliseerd. verder weten voorbeeld: en tools zal Een zijn doelstellingen India stellen publieke en trainer. Emons die bijdrage op de aan met verder van is driver interactief dan kunnen. taalprobleem. een Oekraïne. digital-enabled “We De van worden hem opleiding onderneming.” te echt de maar chauffeurs van en staat top-professional smartphone de mentoring stimuleren bieden zodat houding Klinkt via zij de de MW: systematische Wij die de kan anders link opleidingsmodules leveren zien maken onze en Ja, en de zinvolle aan professional moet imago begeleiding eigen hij ook
het heeft geen de vinden van? Emons En wat chauffeurstekort? zeker er van chauffeurs last zelf
de Het bij “Voor in je de gehad. tijd wel. DE: goed…” met En chauffeur wordt kunnen ze deze Maar wat daar van opgedragen, de voor tja, zijn. instroom werkt Die van heeft niet, meeste hele top-down eigen verantwoordelijkheid maar hem ons chauffeurs systeem beste eerlijk wel aanpak loopt sommige zijn doen moet chauffeurs moet ook regeren, best die aan.
geen Als wat is in het dat chauffeurstekort Emons wel is, uitdaging 2022? dan voor
digitale te Corona, ontstaat een oplegger wel “Brandstof. goed proberen tools in snel inzet door zorgenpost. zo flexibel de van is aan handelen efficiënt 2WIN nu Brexit vestiging Door te werken wij zó snel we gehad, proberen te schakelen, Daarom zijn. hoog, prijzen zeggen daarmee aardig Oekraïne. corridor.” de te LNG routing digitaal te mogelijk een nog jaren in 2WIN, zijn. We de afgelopen een te ook dan Engeland, De zijn de we Maar zijn oorlog maar Bijvoorbeeld MW: met de ook al in We optimaliseren. en efficiënt. hebben
over graag jaar? naar voren, innovatief kijkt wil jullie Emons staan vijf blijven. Waar
in verder community, ware Huët, dominant in glastransport aangestuurd digitale de willen met ‘Driver drie ook onze van hebben. Van DE: glastak, marketeers. door we “Over een het we contact Tegelijk moet jaar in Ook 24/7 willen zijn hij in het digitale het leeft concept willen digitaal Er als vervolmaakt zijn.” chauffeurs, Command’ digitaliseren. we dan dan toekomst
TEKST: GROENEWOLD FOTO’S: | VELTHOVEN KOOS EMONS, ARJAN
#chauffeur
#directeur
#digitaal
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
Onbeperkt Premium artikelen lezen voor € 4,59 per maand
– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op ttm.nl
– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand