Iveco Group en Nikola Corporation maken bekend dat Iveco Group volledig eigenaar wordt van de joint venture die beide bedrijven hebben opgezet in 2019 om batterij-elektrische en waterstoftrucks in de markt te zetten. Iveco Group betaalt Nikola 44 miljoen euro voor de transactie.
Zowel Iveco als Nikola wil nu zelf de focus op zwaar transport aanscherpen. Iveco Group zal zich concentreren op Europa voor de verdere ontwikkeling en marktentree van zijn eigen batterij- en waterstofvrachtwagens, waaronder de uitrol van zijn financieringsmodel GATE, en Nikola zal zijn activiteiten richten op Noord-Amerika, met een geïntegreerde benadering van zijn klanten, waarbij het BEV, FCEV en waterstofinfrastructuur zal aanbieden via zijn merk HYLA. Het is nog niet bekend wat de overname van de JV betekent voor de merknamen waarmee Iveco/Nikola in Europa actief zal zijn. Iveco kan haar eigen naam gaan gebruiken, maar heeft ook het recht bedongen om de naam Nikola te blijven gebruiken.
Iveco Group wordt volledig eigenaar van de joint venture in Ulm, Duitsland. Ook krijgt Iveco Group een licentie voor vrije toegang tot en verdere ontwikkeling van voertuigbesturingssoftware voor de gezamenlijk ontwikkelde BEV en FCEV. Nikola krijgt de Iveco S-Way technologielicentie voor Noord-Amerika en de bijbehorende onderdelenlevering van Iveco Group, en wordt gezamenlijk eigenaar van de intellectuele eigendom van Generation 1 eAxles, technologie die samen met FPT Industrial is ontwikkeld.

Door de JV ontwikkelde batterij-elektrische (BEV) trucks rijden al rond in de VS, terwijl in Europa orders worden verzameld. Brandstofceltrucks zullen naar verwachting volgend jaar op de weg komen.