Nieuwe ACEA-voorzitter: ‘2022 beslissend jaar voor zero-emissie truck’ • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe ACEA-voorzitter: ‘2022 beslissend jaar voor zero-emissie truck’

Martin Lundstedt, CEO van de Volvo Group is het komende jaar voorzitter van de Commercial Vehicle Board van fabrikantenkoepel ACEA. Lundstedt zette dinsdag bij zijn benoeming meteen de piketpaaltjes uit: “2022 wordt een beslissend jaar op weg naar emissievrij wegtransport.”

De bestuur van ACEA kiest jaarlijks zijn voorzitter. Martin Lundtstedt Lundstedt neemt de functie over van Martin Daum, CEO van Daimler Truck.

Het Europees Parlement en de nationale regeringen bespreken momenteel de voorgestelde verordening inzake alternatieve brandstoffeninfrastructuur (AFIR), die voor elke EU-lidstaat bindende doelstellingen inzake oplaad- en tankinfrastructuur zal bevatten. De Europese Commissie zal later dit jaar ook herziene CO2-normen voor zware bedrijfsvoertuigen voorstellen.

“Batterij-elektrische vrachtwagens zijn klaar om in grote aantallen de weg op te gaan, en brandstofcelvrachtwagens zullen spoedig volgen”, verklaarde Lundstedt. “Het vermogen van transporteurs om te investeren in emissievrije vrachtwagens is echter direct gekoppeld aan de beschikbaarheid van de juiste oplaad- en tankinfrastructuur. Helaas ontbreekt de infrastructuur die geschikt is voor de specifieke behoeften van zware bedrijfsvoertuigen nu nog bijna volledig”, waarschuwde Lundstedt.

“Dit is iets waar het AFIR dringend werk van moet maken, met specifieke en ambitieuze doelstellingen voor vrachtwagenspecifieke infrastructuur. Het is heel eenvoudig: geen enkele transportondernemer zal ooit een batterij-elektrische vrachtwagen kopen als hij die niet kan opladen op een manier die past bij zijn activiteiten.”

Beleidsmakers moeten volgens Lundtstedt goed begrijpen dat door nu AFIR-doelstellingen voor zware bedrijfsvoertuigen vast te stellen – vooruitlopend op de herziening van de CO2-normen later in 2022 – de CO2-reductie die aan het einde van dit decennium van het wegtransport kan worden verwacht, nu wordt bepaald.

ACEA herhaalt ook dat de eisen van vrachtwageninfrastructuur volledig verschillen van die van personenauto’s – met name wat betreft locatie, ruimte en minimumvermogensniveaus.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer