Ga naar hoofdinhoud

TTM.nl Summit: waar gaat dat naar toe met waterstof in het transport?

Waterstof wordt ontegenzeggelijk de (transport)brandstof van de toekomst, maar de dag dat we allemaal groen opgewekte waterstof gebruiken is nog ver weg. Ook de toepassing op grote schaal van waterstof- en elektrische vrachtwagens is niet zo eenvoudig als het vaak lijkt. Dat zijn twee conclusies die naar voren kwamen tijdens de onlangs gehouden TTM.nl Summit over waterstof en elektriciteit in het transport.

De energietransitie is ongelooflijk complex. Dat blijkt wel als je met acht experts aan tafel gaat zitten, en dat is wat TTM.nl deed tijdens de Summit. Men ziet volop kansen voor groene energie, maar is ook frustratie. Wagenparkbeheerder Wim Roks van Simon Loos vat dat kernachtig samen: “De gekte die we een jaar of acht terug zagen op het gebied van elektrisch transport, zien we nu weer bij waterstof. Waar de wereld behoefte aan heeft, is realisme. Na zeven jaar koplopen kan mijn bedrijf pas 13 elektrische voertuigen inzetten. Om vervolgens te merken dat we bij onze intensieve stadsdistributie tegen een voortdurend conflict tussen de laadplanning en de oplaadplanning aanlopen. Voorlopig wint de oplaadplanning dat want anders kun je helemaal niets bezorgen.”

Belangrijk bij de overgang naar elektrisch rijden, of dat nu gaat via het stroomnet of een brandstofcel, is standaardisatie, zegt Jan van Meijl van VDL-ETS. “Zonder een level playing field rondom eisen, gekoppeld aan een duidelijke tijdslijn, kun je niet verwachten dat ondernemers automatisch massaal investeren in een kostbare technologie.”

Het is vooral het transport van al die verwachte productie van duurzame energie die netbeheerder TenneT de grootste zorg geeft. “Er zijn al scenario’s voor 2050 waarin er van uit wordt gegaan dat er in Nederland 120 GW aan zon en wind vermogen in bedrijf zal zijn”, aldus Gert van der Lee. “Dat zijn wel héél veel masten extra als er geen regie komt. Het is de vraag of daar maatschappelijk draagvlak voor is.” Als die 120 GW piek duurzame energie er komt, kan dat alleen in combinatie met waterstof en opslag, vertellen Van der Lee en René Schutte van GasUnie. “De capaciteit is dan veel meer dan de 25 GW die wij in de zomer nodig hebben”, verklaart Van der Lee. Dat is waar TenneT en Gasunie steeds meer naar elkaar toegroeien. “We willen een deel van al die wind- en zonnestroom direct omzetten in waterstof.”

Jordi Zonneveld van Frames wijst er op dat je nu al een 1 MW elektrolyser op je eigen terrein kunt zetten waarmee met je eigen stroom een paar honderd kilo waterstof per dag kunt produceren. Uitgaande van een verbruik van acht kilo per 100 kilometer voor een trekker/oplegger is dat al gauw voldoende voor je eigen voertuigen. “Dat is precies wat bij HyStock gebeurt”, vertelt Schutte. “Wij gaan een deel van dat gas gebruiken om ervaring met opslag in cavernes op te doen.”

Het hele artikel in TTM.nl magazine over de Summit lezen?

Bestel dan nu TTM.nl magazine editie 1-2020 in de TTM.nl webshop!

2 reacties op “TTM.nl Summit: waar gaat dat naar toe met waterstof in het transport?

  • Jaap

    Kijk eens even iets verder dan onze landsgrenzen, naar een Toyota bv , die heeft al waterstof vrachtwagens lopen , dus …….

  • Paul Posthuma

    Voorlopig roeptoeteren de zogenaamde beleidsmakers maar wat, en de overheid blijkt keer op keer onbetrouwbaar als het om alternatieven brandstoffen gaat. Ik kan een bestelbus om laten bouwen naar waterstof, dat kost maar “175.000” eurootjes, maar op wat voor kilometerprijs kom ik dan uit, want een brandstofcel gaat tussen de 200.000 en 250.000 km mee, en ik zou toch echt al in 2025 elektrisch moeten gaan rijden in de steden…(ben inter en nationaal koerier, en elektrisch rijden zit er met de huidige maximale accubereik totaal niet in)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer