Ga naar hoofdinhoud

Waarom geeft Girteka tot 35 procent korting op ritprijzen?

Het Litouwse transportbedrijf Girteka baart opzien door de afgelopen weken 15 tot wel 25 procent korting te geven op ritprijzen voor FTL op 12 belangrijke Europese routes. Hoe is het mogelijk dat Girteka zo onder de prijs kan duiken?

Girteka gaf de korting gedurende twee weken (t/m 12 mei) op belangrijke routes, veelal uit Frankrijk. In de internationale transportsector hebben de ‘actieweken’ van Girteka tot opgetrokken wenkbrauwen geleid. Kan Girteka met dergelijke prijzen nog wel voldoen aan loon- en andere sociale wetgeving, zeker als het in sommige gevallen dubbelbemand rijdt?

Het bedrijf zelf snapt de ophef niet zo. “Kortingen als deze zijn niets ongewoons”, vertelt een woordvoerder van Girteka aan het Duitse vakblad Eurotransport.de. Het bedrijf zou te maken hebben met een tekort aan retourlading, vooral dus vanuit Frankrijk. “Om toch aan die retourladingen te komen, bieden we de rit goedkoper aan. Zo kunnen we lege ritten vermijden. Leeg rijden is niet goed voor het bedrijf en ook niet voor het milieu”, aldus de woordvoerder. Girteka benadrukt overigens dat een dergelijke korting altijd gepersonaliseerd wordt op de betreffende rit en dat een kortingspercentage niet gegarandeerd is. Ook geldt de actie enkel met één chauffeur aan boord. Girteka wil overigens niet kwijt in welke mate de actie is aangeslagen.

7 reacties op “Waarom geeft Girteka tot 35 procent korting op ritprijzen?

  • Big Rick

    Om leeg rijden te voorkomen?En wat denkt Girteka nu van die andere bedrijven die nu leeg moeten rijden?Heb je geen retourvrachten uit een land,dan moet je er ook niet naartoe rijden.

  • Jan van Graas

    Te triest voor woorden ; dit soort bedrijven verzieken de markt compleet. Ik heb ook mijn grote twijfels of ze hun personeel betalen zo als het hoort. Maar in iedergeval nette Hollandse ; Duitse ; Franse enz. bedrijven kunnen hun vloot wel op de parking laten staan.

  • Jan

    Wat een schijt bedrijf, lekker de markt verzieken. En waarschijnlijk over de rug van de chauffeurs.
    Hoe ver gaan dat soort bedrijven? Als ze geen retourvracht kunnen krijgen wat dan?
    Staat de chauffeur daar dan voor eigen geld?
    Ik ben blij dat ik bij een bedrijf werkt wat eigen vervoer doet, en niet met dit soort bedrijven werkt.

  • Jack

    De race naar de bodem van de put gaat gewoon verder met dank aan Brussel

    1. Rhea spoelstra

      Altijd als Girteka in het nieuws komt dan is het meestal negatieve reacties. Zei doen iets wat andere bedrijven niet durven jaar in jaar uit blijven groeien . En ze zijn vrij groot geworden met vis uit Noorwegen razendsnel overal te krijgen wat andere vaak niet lukt . Girteka is een echte ondernemer wat je van meeste bedrijven die netzo klein blijven of nooit groeien .

      1. Stickie

        Dit bedrijf is toch deels van Vladimir Poetin?

  • Peter

    De laatste stuiptrekkingen van Oost Europese logica.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer