Spanje legaliseert Super Eco Combi

Spanje legaliseert Super Eco Combi featured image

Net voor het einde van het jaar heeft Spanje de Super Eco Combi, de extra lange LZV van 32 meter en goed voor 72 ton, opgenomen in de wetgeving.

Da afgelopen jaren heeft Spanje uitgebreid getest met de Super Eco Combi. Er reden sinds 2018 al meer dan 100 SEC’s in Spanje rond in de pilotfase.

De Spanjaarden zijn vooruitstrevend met de legalisering van de SEC, want verder zijn het alleen Scandinavische landen die de extra lange en zware combinaties toestaan. In Spanje mag de SEC rondrijden als configuratie trekker-oplegger-dolly-oplegger. In Nederland is men van plan om later dit jaar de SEC weer op proef te laten rijden.

In Spanje rijdt men ook al jaren rond met de normale LZV van 25,25 meter en maximaal 60 ton. De Spanjaarden kijken reikhalzend uit naar de mogelijkheid om de LZV grensoverschrijdend in te zetten.

6 reacties op “Spanje legaliseert Super Eco Combi

  1. Bas

    Mooi hoor, zo’n combi.
    Vind de sec mooier dan de lzv. Veel symetrischer. En beter schaalbaar omdat de trailers even groot zijn. Sluit goed aan op boot en trein vervoer

  2. NABOTH CORNELIS VAN LUIJK

    eenu nog een DAF met cummins motor van 650 pk ervoor en het span is compleet.
    In Nw Zeeland schijnt men deze te testen.

  3. Jan Klapwijk

    Mooi verhaal om dat over heel Europa uit te rollen. Waar denk je die dingen in Frankrijk bijvoorbeeld te parkeren.
    Langs de autoroutes is er niets op voorbereid, alles veel te krap.

    1. Bert

      Dat is natuurlijk altijd een ratrace, net als met electrische auto’s en vrachtwagens en oplaadpunten. Als er geen goedkeuring is, worden die plaatsen ook niet aangepast . Ook niet iedere rit hoeft heel lang te zijn. Er is veel pendelwerk over relatief korte afstand met grote volumes. Die rijden nu met één trailer of met een LZV, terwijl het met een ecocombi misschien wel beter zou gaan.

  4. nab

    Zal wel schelen op de route Zuid Spanje naar Engeland. In Bilbao te boot op en in Portsmouth trekker voor de tweede oplegger en rijden maar. En dit kan evengoed in Irun of in La Juncquera, heeft men toch al v.v. 2400 km. gereden met 2 opleggers.

  5. Willem

    Spanje wil er de grens wel mee over maar wat Spanje wil dat wil Frankrijk niet , dat is nog nooit anders geweest , de Fransen blijven Spanje zien als een land wat leuk is om inkopen privé te doen , vakantie ,uit eten tanken enz maar voor de rest willen ze R nix van weten en zullen ze de Spanjolen blijven tegenwerken. Cest la France Et cest Nous qui Commander

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer