De Europese Commissie werkt aan een wijziging van de huidige Europese richtlijn voor maten en gewichten van wegtransport. De wijziging houdt in dat een toegestaan totaalgewicht van 44 ton de Europese standaard wordt en ook dat de 25,25 meter lange LZV in alle Europese landen mag rijden. Dat meldt de Spaanse branche-organisatie voor wegtransport Fenadismer.
De harmonisatie van nationale regelgeving naar gelijke Europese regels moet grensoverschrijdend transport vergemakkelijken en bijdragen aan energie-efficiëntie en emissiereductie. De wijziging in de richting is onderdeel van de Europese strategie voor duurzame mobiliteit, met als doel bij te dragen aan de aanzienlijke vermindering van de uitstoot van broeikasgassen door transport, waarvan 26 procent afkomstig is van vrachtwagens. De gewijzigde richtlijn maakt vooralsnog geen deel uit van de CO2-normen die de Europese Commissie op 14 februari publiceerde.
De Europese Commissie heeft vastgesteld dat er momenteel sprake is van een waar mozaïek van nationale en bilaterale of multilaterale voorschriften inzake maximumgewichten en -afmetingen, verschillende vereisten en bestaande vergunningssystemen. Tegelijk is er Europabreed onvoldoende gebruik van emissievrije voertuigen op alternatieve brandstof en aerodynamische voorzieningen. Daarom acht de EC het noodzakelijk om het wegvervoer groener te maken door het gebruik van emissievrije zware bedrijfsvoertuigen te versnellen, het vrije verkeer van goederen te waarborgen en het overschrijden van landsgrenzen te vergemakkelijken.
De Europese Commissie is ook van mening dat de huidige regels van de Europese Unie een belemmering vormen voor het volledige potentieel van het gebruik van LZV’s. Ook intermodaal transport heeft last van regels die beperkend werken om de transportsector groener te maken.
De nieuwe regels houden in dat er in alle landen met 44 ton mag worden gereden. LZV’s zouden in heel Europa worden toegestaan. Er wordt gesproken over een mogelijk totaalgewicht van 60 ton voor LZV’s. Autotransporteurs mogen een combinatie rijden tot 20,75 meter.

Gaan we in Nederland dan ook stoppen met het LZV-certificaat ?
we waren voorloper met de LZV , maar nu moet je in NL nog een certificaat hebben , als je de grens naar Duitsland overgaat mag je opeens wel LZV rijden , los deze onzin ook gelijk even op ….